04 2020

Rent vann redder barns liv

– Før måtte vi hente vann i elva. Vi måtte rasjonere på vannet, og det var skittent og fullt av bakterier og andre ting som kan gjøre barna våre syke.

Historien til trebarnsmoren Mpundu Eness (22) er ikke unik. 785 millioner mennesker – eller ett av ni mennesker i verden – mangler tilgang til rent vann. Og vannbårne sykdommer er en av de viktigste årsakene til barnedødelighet.

Livreddende vann

For Mpundu og barna hennes forandret alt seg da Kirkens Nødhjelp kom til landsbyen Kasalaulo i Luapula-provinsen nord i Zambia, på grensen til Den demokratiske republikken Kongo.

Som nybakt mamma til tre måneder gamle Matthews vet Mpundu bedre enn de fleste at stabil og varig tilgang til en ren vannkilde først og fremst betyr trygghet. Hun vet at vannbårne diarésykdommer tørker ut de små barnekroppene, og at det eneste som kan redde dem, er rent vann. Men rent vann er også verdighet.

– Etter at brønnen ble installert, har vi fått rent vann så vi kan bade barna, lage mat og vaske klær, forteller Mpundu.

Rift om vannet

Mpundu forteller at Kasalaulo er en bygd i vekst. Befolkningen øker raskt, og med stadig flere brukere av brønnen blir ventetiden lengre. Det er blitt krevende å hente vann og samtidig ivareta et godt smittevern som hindrer spredning av koronaviruset. Derfor ønsker hun seg flere tappepunkter i landsbyen. For noen mangel på vann er det ikke.

– Vi går aldri tom for vann, og det er vi så takknemlige for!

Tekst: Stefan Storm. Foto: Jason J Mulikita/Fairpictures.