04 2021

Totalskadd

Siden november i fjor har krigen herjet i Tigray og sendt nærmere 70 000
flyktninger til Sudan. I leiren Tuneybah bygger Kirkens Nødhjelp toaletter og dusjer, men i sommer ble alt ødelagt av uvær.

Leiren, som har blitt en trygg havn for flyktninger fra krigsherjede Tigray i Etiopia, ligger på leiregrunn. Det skapte store problemer da regntiden startet.

– Det var en varslet katastrofe, sier vår landdirektør i Sudan, Berte Marie Ulveseter.

SITTER OG GRÅTER

Toaletter, dusjer og telt falt sammen. 20 000 mennesker sto uten mulighet til å gå på do samtidig som over halvparten av teltene var totalskadd.

– Jeg kunne merke et eget smertetrykk da jeg kom inn i leiren. Folk satt bare og gråt. Det var helt hjerteskjærende og forferdelige skildringer fra leiren, sier Ulveseter.

Hele leiren var blitt et eneste stort gjørmehull. Alle leirene for flyktningene fra Etiopia er bygd på leire, og de har nå glidd ut.

ENORME BEHOV

Kirkens Nødhjelp har stått på for å rehabilitere leiren sammen med FN og andre hjelpeorganisasjoner. Vi har bygget opp igjen 400 latriner og dusjer, og er i ferd med å ferdigstille de siste 100 som ble ødelagt under stormen.

Vi jobber videre for å dekke de mest presserende behovene, inkludert trygge toaletter, hygieneartikler, tepper og psykososial støtte. Leiren ligger 2–3 timers kjøring fra nærmeste by. Reisetiden dobles i regntiden, og på enkelte dager har det ikke vært mulig å komme frem i det hele tatt.

Positive aktiviteter

Vi har lenge drevet et senter hvor kvinner og barn kan samles under trygge forhold. Her har vi positive aktiviteter som strikking, tegning, dans og lek, samt språkopplæring i engelsk og arabisk. I tillegg har vi egne veiledningsrom hvor kvinner kan få både psykososial støtte, praktisk hjelp og henvisning til andre tjenester.

Kirkens Nødhjelp jobber nå på spreng for å skalere opp psykososiale tjenester. Flyktningene bærer med seg vanskelige erfaringer og følelser, og trenger hjelp til å bearbeide traumene sine. Vi har særlig fokus på ungdommer som uttrykker stor frustrasjon over å ikke ha nok aktiviteter. Gjennom sport og andre aktiviteter får de noe positivt å fokusere på i en ellers tøff tilværelse.

Tekst: Anette Torjusen. Foto: Kirkens Nødhjelp.