05 2016

Julekalenderen der du gir og ikke får

Barn

Julekalenderen der du gir og ikke får

Gleder du deg til julegaver, gavekalender og sjokolade hver morgen? Hva med en kalender der det er du som skal glede andre? Bli med Andrea og Marie som tester ut Kirkens Nødhjelps nye julekalender.

Hjemme hos Marie på åtte år og Andrea på 11 har vi samlet oss rundt kjøkkenbordet for å snikåpne julekalenderen til Kirkens Nødhjelp – en hel måned før tiden. Verken Andrea eller Marie virker synlig skuffet over at kalenderen verken inneholder plastfigurer, sjokolade eller større gaver.

- Vi pleier å ha kalender med poser, sier Andrea.

- Husker du at vi har hatt aktivitetskalender? Og kalender der vi skulle si hyggelige ting til hverandre, spør mamma Susanne Dommersnes Sivertsen.

- Jeg husker at vi har hatt kalender med sjokolade. Og en gang fikk jeg armbåndstrikker, sier Marie.

Si noe pent, da!

Nettopp godord er en av oppgavene Andrea og Marie finner bak en av lukene. Gi fem komplimenter i løpet av dagen. Med fem i familien går det lekende lett.

- Du er så fin, mamma, og Andrea har så fint hår, sier Marie.

- Og Marie er veldig snill, skyter Andrea inn.

- Oj, her er en oppgave om å lage mat til fuglene. Kanskje vi skal lage rede også? Sier Marie.

- Her spør de om vi vet hva en vaksine er, sier pappa Dag-Olav.

- Det er en sånn sprøyte i arma, svarer Marie.

- Som gjør at man blir sikrere for at man ikke får sykdommer, legger Andrea til.

- Vi tenker ikke på det, for vi får jo vaksiner på skolen, men det er ikke alle barn i verden som får det, sier pappa.

- Og derfor er det viktig at vi hjelper til slik at alle barn vaksineres, legger mor til.

Hvor langt er 15 kilometer?

Den oppgaven som skaper mest engasjement, er luken som ber familien om å sjekke ut ruten Maria og Josef gikk fra Nazareth til Betlehem. Selv ikke de voksne visste hvor langt det var, men familien er uenig i hvor langt 15 kilometer egentlig er.

- 15 kilometer – stakkars folk, sier Andrea.

- Er det ikke lengre, sier mamma: Men, husk at Maria hadde baby i magen.

- Hun red nok på eselet mesteparten av tiden, sier pappa og gransker ruten på Google maps.

Bestill kalenderen på gaversomforandrerverden.no

- Hva er din morsomste vits, sier Marie, som allerede er i gang med neste luke. Hun springer ut i gangen og henter vitseboka. "Hva har fire hengende, fire gående, to peker opp i sky, ti viser vei til by, og en dilter etter. Hva er det?" spør Marie, som har en storesøster som selvsagt kjenner vitsen fra før.