05 2017

Født i en veikant

Juleaksjonen: Et barn er født

Født i en veikant

Tasiyana navnga datteren som hun fødte i veikanten for «fremtid» og «håp». På landsbygden i Malawi håper mange på en tryggere fremtid.

–Mitt håp er at datteren min skal få en utdannelse slik at hun kan bli en doktor, sier hun mens hun gir babyen dagens bad. Tiwonge ler når kluten kiler henne på tærne.

Heldigvis gikk det bra på tross av en dramatisk fødsel. Tre dager før vannet gikk, begynte Tasiyana å gå mot klinikken. Svigermor var med som støtte. De gikk til Lunjika, en klinikk drevet av Kirkens Nødhjelp. De sendte henne videre til sykehuset for en ekstra sjekk. Sykehuset mente at alt var bra med babyen, så de sendte Tasiyana tilbake til klinikken. Det var da det uventede skjedde.

Tiwonge Msachi (1) får et bad. Foto: Kristin Morseth / Kirkens Nødhjelp.

Brå start

Tasiyana og svigermor var på vei tilbake til klinikken da fødselen startet. Med svigermor som «jordmor» fødte Tasiyana i veikanten. Fødselen gikk heldigvis bra, og mor og barn har fått god oppfølging på klinikken etterpå.

Nå leker Tiwonge fint med søsteren Debora, som er fem år gammel. Debora har allerede fått oppgaven med å hente vann sammen med de andre kvinnene. Livet i landsbyen starter allerede klokken fem om morgenen. Da går man til åkerlappen og jobber der til klokken er ni. Da går man tilbake til landsbyen, kvinnene gjør husarbeid og tar seg av barna, mennene lager murstein eller jobber som snekker.

Tasiyana Phir er 24 år og mor til to. Foto: Kristin Morseth / Kirkens Nødhjelp.

Usikker fremtid

Hvor mye fremtid og håp er det for Tiwonge og søsteren? Døtre har ingen krav på å arve jord, og får de seg ikke utdannelse eller jobb, må de gifte seg for å overleve. Menn kan ha to koner, men kone nummer to er ikke populær. Hun blir sett på som en som stjeler maten fra den første kona og barna hennes. Foreløpig trenger ikke Tasiyana å bekymre seg, men fremtiden er uviss, for det begynner å bli få trær igjen rundt landsbyen. Å plante nye trær er for dyrt, og de må gå stadig lengre for å finne ved til matlaging og for å brenne murstein. Det holder nok ikke med håpet om at Tiwonge skal oppfylle morens drøm om en fremtid som lege i Malawi.

La flere fylle fem!

Din støtte går der behovet er størst

Du kan gi uten å fylle ut opplysninger om deg selv, men legg gjerne inn e-postadresse og telefonnummer om vi kan få lov å kontakte deg av og til, for eksempel de gangene vi trenger akutt hjelp.

Fast månedlig betaling med:

eller
Gaven din kan gi 0 kr er nok til å gi 1 person personer varig tilgang til rent vann hver måned