05 2017

Hjelper flyktninger fra Kongo

Angola

Hjelper flyktninger fra Kongo

Kirkens Nødhjelp er i gang med en stor operasjon for kongolesiske flyktninger i Angola og har ansvar for vann og hygiene i en mer permanent leir i Lóvua og en registreringsleir i Kakanda.

Kirkens Nødhjelp ble bedt av FN om å ta ansvaret for vann og sanitær og fikk 6,8 millioner kroner for å drive arbeidet ut året.

Mange høyt utdannede har flyktet fra Kongo, og ingeniør Xavier var selv en flyktning før Kirkens Nødhjelp ba ham om å lede 30 andre til å bygge latriner i leiren. Han var en av de første som kom til leiren som flyktning, og nå er han en av 300 som bor og jobber for å forberede innrykk fra flere tusen flyktninger. Foreløpig bor det 6500 flyktninger i Kakanda og 2500 i Lóvua. Flyktningene, som nå må gå langt for å hente vann, er glade for at arbeidet med flere vannposter og latriner gjør arbeidet enklere for dem.