05 2018

Bare livet igjen

Et barn er født i Somalia, der tørke tar liv og sender folk på flukt. Kirkens Nødhjelp er på plass med rent vann og annen nødhjelp. Årets viktigste julegave kan redde liv.

Familien til lille Farah Abdi levde et enkelt, men godt nomadeliv langt ute i den golde somaliske ørkenen. Nå har fire års sammenhengende tørke tatt fra dem alt, unntatt håpet.

–Jeg kan ikke annet enn å be om at Gud holder en hånd over barna mine, sier seksbarnsmoren Nuru.

Det er trangt inne i det glovarme teltet. Nuru Xirsi Elmi Farah stryker varsomt datteren Farah Abdi over pannen. Tre storebrødre på fire, fem og sju kikker på den fire uker gamle lillesøsteren sin. Ellers beveger de seg knapt, og blikkene er tunge og sørgmodige. Lek og latter er helt fraværende.

Nuru Xirsi Elmi Farah med bayen sin Farah Abdi Mohamed i fluktningleiren Jilab 3 i Garowe i Puntland, Somalia. Foto: Håvard Bjelland / Kirkens Nødhjelp.

To millioner på flukt

– Vi hadde 70 geiter og levde et godt liv. Om ikke mye, så hadde vi det vi trengte for å klare oss», sier Nuru. Men så forteller hun om vendepunktet og beskriver de fire siste årene som «katastrofen».

De fire siste årene har store deler av Somalia knapt fått regn. Det ødelegger for jordbruk og husdyrhold, som er levebrødet for millioner av mennesker i det brunsvidde landet på Afrikas horn. 4,6 millioner er avhengige av nødhjelp. 1,2 millioner barn er sterkt underernærte, og mer enn 2 millioner er på flukt fra tørke, men også konflikt. Kirkens Nødhjelp sørger for rent og trygt drikkevann i mange av de hardest rammede områdene, som her i flyktningleiren Jilab 3 i Garowe, provinshovedstaden i Puntland.

Døde uten vann

– Alle dyrene våre døde. Vi hadde ikke vann eller mat å gi til barna våre. Vi var nødt til å flykte og endte opp i denne leiren for snart ett år siden. Vi kom hit til fots, 60 kilometer i stekende varme. På slutten besvimte et av barna mine, og vi måtte ha hjelp det siste stykket. Her i leiren får vi i det minste alt vi trenger av vann. Uten det hadde vi ikke klart oss, da hadde vi vært døde sammen med geitene våre ute i ørkenen, sier Nuru.

I dag sender hun sju år gamle Mohamed etter vann. Det kommer fra Kirkens Nødhjelps brønn, som pumper opp rent vann fra flere hundre meter nede i bakken.

Kan ikke gi opp

Ektemannen er i byen for å prøve å tjene noen få slanter, og alle må hjelpe til for at mor skal få tid og litt ro med sin nesten nyfødte datter.

– Jeg håper at vi en dag kan vende tilbake til livet vi hadde, til et normalt liv der vi klarer oss selv og ikke er nødt til å tigge for å overleve. Vi har ingenting, men vi kan ikke gi opp håpet. Og jeg kan lite annet enn å be om at Gud holder en hånd over barna mine. De er det kjæreste jeg har i livet. Og med Guds vilje skal ingen få ta dem fra meg.

Fortsatt mangler ett av ni mennesker i verden tilgang til rent vann. Med en julegave på 200 kroner til Kirkens Nødhjelps juleaksjon kan du sikre rent vann til ett menneske. Rent vann redder liv og forandrer liv.

Gi en gave

Din støtte går der behovet er størst

Du kan gi uten å fylle ut opplysninger om deg selv, men legg gjerne inn e-postadresse og telefonnummer om vi kan få lov å kontakte deg av og til, for eksempel de gangene vi trenger akutt hjelp.

Fast månedlig betaling med:

eller
Gaven din kan gi 0 kr er nok til å gi 1 person personer varig tilgang til rent vann hver måned