05 2018

Vår fredspris

«Alle jesidier er stolte over fredsprisen», sa Nadia Murads søster Kheireya til Kirkens Nødhjelp-magasinet da vår redaktør var på besøk i Qadiya-leiren i Nord-Irak.

Vi i Kirkens Nødhjelp er også stolte. Alle vi som kjemper for fred og rettferdighet føler et eierskap til fredsprisen, nesten uansett hvem som mottar den. Men Denis Mukwege og Nadia Murad står våre hjerter ekstra nære. Vi har stått side om side med Dr. Mukwege og hans arbeid mot voldtekt som våpen i Kongos blodige borgerkrig. Og vi har vært der for jesidi-flyktninger i Nord-Irak med rent vann til Murads søstre som har overlevd systematiske overgrep i IS-fangenskap. I dette magasinet kan du lese mer om arbeidet vi gjør sammen med de to fredsprisvinnerne i Kongo og Nord-Irak.

Jeg håper du også er stolt! Med din støtte til arbeidet vårt kjemper du side om side med fredsprisvinnerne, enten du er ansatt eller frivillig i en menighet, enten du gir pengegaver eller signerer våre sms-opprop, enten du er Changemaker eller medlem av vår beredskapsgruppe.

Et barn er født i Betlehem, synger vi i julen. Tradisjonen tro velger vi i Kirkens Nødhjelp å feire alle Jesus sine minste søsken i vår juleaksjon. Et barn er født i Kongo, i Nord-Irak, Somalia. Et barn er født i krig, i katastrofe, på flukt, i fattigdom. «Det dere gjorde mot én av disse mine minste søsken, har dere gjort mot meg.» (Matt 25,40)

I kristen tradisjon følger feiring faste. Over hele verden er adventstiden fastetid. Og det er i den samme tradisjonen vi i Kirkens Nødhjelp feirer fredspris og jul, samtidig som kampen for fred og rettferdighet fortsetter.

Gratulerer med fredsprisen! God jul! Og takk for at du står sammen med oss i kampen for en rettferdig verden!