Kirkens Nødhjelp vannmagasin

Håp i hver vanndråpe for Malaz

For seks måneder siden måtte Malaz Mustafa (7) flykte fra Sør-Sudan til Darfur. Nå har hun funnet en trygg havn med tilgang til rent vann, skole og helsehjelp.

.Vi ser henne med en gang, smilet går fra øre til øre mens hun holder styr på køen av vannkanner som skal fylles. Vi er i Bilel, en leir for flyktninger og internt fordrevne. Her har Kirkens Nødhjelp sørget for rent vann i en årrekke. Vi er i leiren for å se på vannstasjonene våre, når vi får øye på den blide jenta.

Konsentrert og strukturert viser hun hvordan køsystemet fungerer rundt tappekranene. Hun flytter kjapt på vannkannene så fort de fyller seg opp, mens hun samtidig passer på at det nydelige brune sjalet hennes ikke blir vått.

ambassade16.jpg

Måtte flykte

Midt i det tørre landskapet ligger altså Bilel utenfor Sudans nest største by, Nyala i Darfur. Her har mennesker flyktet i sikkerhet fra konflikter i Darfur og Sør-Sudan i en årrekke. Fortsatt kommer det en jevn strøm av mennesker på flukt til leiren, som stadig blir større. En av dem som nylig har kommet, er sju år gamle Malaz Mustafa. Livet i hjembyen Wau i Sør-Sudan var ikke lenger trygt, så de har nå søkt tilflukt i Bilel.

FN anslår at 400.000 mennesker har mistet livet i konfliktene i Sør-Sudan, mens nye tall viser at over 700.000 sørsudanere har søkt tilflukt i Sudan.

Malaz var bare seks år gammel da familien måtte forlate alt for å starte et nytt liv i Bilel. Nå har de bodd her et halvt år, Malaz og søskene har begynt på skole, og familien har begynt på en ny etappe i livet. – Jeg går i andre klasse nå og vil gjerne bli lege. Jeg er nemlig veldig glad i å være på skolen, forteller Malaz.

Selv om hun er fersk i leiren, har hun allerede rukket å få venner, og de har alltid mye lek på gang. – Aller morsomst er det å hoppe tau, det er det jeg gjør aller mest, smiler hun.

Vannhjelper

Malaz bor i et lite hus av strå og bare et par hundre meter unna er vannstasjonen. Det er hennes oppgave å gå og hente vann, noe hun gjør hver dag. Men i tillegg til å hente vann til familien sin hjelper hun til ved vannstasjonen.

Rent vann til ofre for Darfur-konflikten, som startet for 17 år siden, har forandret livene til de nesten 40.000 menneskene som bor der. Vannet har gitt grobunn for helseklinikker, matutlevering til opplæring og utdanning til mennesker i nød.

Kirkens Nødhjelp var raskt til stede med vann, telt, tepper, hygienepakker og psykososial hjelp da konfliktene herjet som verst, og siden har vi bidratt til å videreutvikle leiren.

Selv om håpet om å vende tilbake til hjemlandet alltid vil være der, gjør Kirkens Nødhjelp det vi kan for å forandre livene til Malaz og mennesker på flukt. Kraften i rent vann gir nye muligheter.
– Nå må jeg gå hjem med vannet, smiler Malaz, idet hun vinker farvel til oss og rusler av gårde med full vannkanne.

fastgiver2.jpg

Tekst: Anette Torjusen. Foto: Håvard Bjelland.