Kirkens Nødhjelp vannmagasin

Fra ørken til grønn oase

Med nok av rent og trygt vann er livet til landsbybeboerne i Balley forvandlet fra frykt og fortvilelse til framtid og glede.

Landsbyen Balley er 50 km utenfor Garowe, regionshovedstaden i Puntland, en av de to regionene som er aller hardest rammet av den vedvarende tørken i Somalia. Her bor 1500 mennesker, som lenge har hatt det svært vanskelig som følge av mangelen på vann. I fjor reparerte og utbedret Kirkens Nødhjelp den tørrlagte brønnen deres, og på kort tid var livet forandret – Jeg kan drikke så mye vann jeg bare orker, og akkurat når jeg vil. Jeg vet at mange ikke kan det når det er så tørt i landet vårt. Jeg vet at vi er veldig heldige, sier ti år gamle Maryam Abdirzale. Ti år gamle Maryam gleder seg over å kunne drikke så mye rent og trygt vann hun bare vil. I fjor reparerte Kirkens Nødhjelp brønnen og sikret dermed rent og trygt vann til 1500 mennesker i landsbyen Balley i Somalia.

SULTEN TRUER

Flere år på rad har regnet uteblitt i de mest utsatte regionene i Somalia. I 2019 viste tall fra FN at 45 millioner i det østlige og sørlige Afrika ble rammet av matmangel på grunn av langvarig tørke i år. Blant de 14 landene som trolig kommer til å bli hardest rammet av matmangel er Kenya, Etiopia, Sudan og Somalia. I 2020 har gresshoppesvermer som tar avlingene forsterket utfordringene for de menneskene som bor her.

2 bronn2 (2) (2)_vanningeniør.jpg

Salma Said (t.v.), Kirkens Nødhjelps vanningeniør i Garowe.

HÅPET TILBAKE

I Balley er situasjonen langt lysere. Takket være våre støttespillere og givere, slike som deg. I tillegg til de 1500 som bor i landsbyen får ytterligere 27 familier, nomader som har mistet alt, vann. Disse har slått seg til rundt landsbyen det siste halvåret. – Vi mistet alle dyrene våre i tørken. Vi hadde ikke vann og ikke noe å leve av, sier Hafso Abdullahi Musse (30). Familien kom for tre måneder inn fra den knusktørre ørkenen og til landsbyen hvor de nå bor. Her blir de tatt godt hånd om. – Vi hadde ikke klart oss uten vann og hjelpen fra alle de snille menneskene i landsbyen. De gir oss litt mat, og nå har vi også fått noen geiter. Fra absolutt ingenting har vi nå fått håpet tilbake, sier Hafso.

MINDRE KONFLIKT

Både tilgang til og mangel på vann kan gi grobunn til konflikt. Folk legger på flukt, og vi får økt migrasjon der folk trekker til vannpunktene i landsbyer og byer. Men der det er vann, bor det gjerne folk fra før, som ikke vil ha flere å konkurrere med om vannet. Også i Somalia, som i tillegg har vært herjet av borgerkrig og mangel på sentrale myndigheter i flere tiår. Det er her Kirkens Nødhjelp gjør en forskjell ved å bore brønner samt hjelper bønder med å samle regnvann. Enkelte steder, slik som i Balley, gir dette svært så blomstrende resultater.

5 flukt2 (2).jpg

VERDIFULLT GRØNT

Salma Said, Kirkens Nødhjelps vanningeniør i Garowe, viser vei, og hun tar oss med til det som er det mest oppsiktsvekkende i landsbyen: Et stort område fullt av bugnende grønnsaker. På rekke og rad dyrkes det alt fra tomater og agurk til mais og chili. De flittige grønnsaksbøndene svinger hakken høyt i den stekende sola nå nye furer graves. Det såkalte vegetarprosjektet er iverksatt av Kirkens Nødhjelp og gir allerede kjærkomne grønnsaker til alle i Balley. – Med stadige utvidelser er planen å etter hvert selge grønnsaker på det lokale markedet. Dette vil gi verdifulle inntekter i et område sterkt preget av tørke og sult, sier Reuben Chepkonga, prosjektansvarlig i Kirkens Nødhjelp.

4 bronn3 (2).jpg

Midt i den alvorlige tørkekrisen i Somalia står frukt-og grønnsaksåkeren grønn og frodig i lansdbyen Balley takket være rent vann og grønnsaksprosjektet som er satt i gang her.

Tekst: Arne Grieg Riisnæs
Foto: Håvard Bjelland