45 millioner kan bli rammet av matmangel i Afrika i år

I løpet av 2019 risikerer 45 millioner mennesker i det østlige og sørlige Afrika å bli rammet av matmangel på grunn av manglende regn, ifølge FN.

Mamma Xaalima Ahmed Farax meb babyen Osman Mahammud Hussein på vei til et fjell utenfor leiren for å be for vann, mars 2019. Foto: Håvard Bjelland / Kirkens Nødhjelp.
Mamma Xaalima Ahmed Farax meb babyen Osman Mahammud Hussein på vei til et fjell utenfor leiren for å be for vann utenfor Garowe i Puntland, Somalia, mars 2019. Foto: Håvard Bjelland / Kirkens Nødhjelp.

–  Situasjonen er prekær og vi må reagere nå for å forhindre en stor krise. I de tørreste områdene dør folk allerede. Brønnene er tomme og vannstanden er på vei ned. Det vannet som finnes er skittent og veldig saltholdig. For å redde liv må vi skaffe rent vann til de menneskene som nå er rammet av denne langvarige tørken, sier Dagfinn Høybråten, generalsekretær i Kirkens Nødhjelp.

Mangel på regn skaper matkrise

Maryan har mistet foreldrene og måtte flykte fra tørken. Sammen med bestemoren har hun søkt tilflukt i en landsby utenfor Garowe, april 2019. Foto: Håvard Bjelland / Kirkens Nødhjelp.
Maryan har mistet foreldrene og måtte flykte fra tørken. Sammen med bestemoren har hun søkt tilflukt i en landsby utenfor Garowe i Puntland, Somalia, april 2019. Foto: Håvard Bjelland / Kirkens Nødhjelp.

14 land blir trukket fram som de landene som kommer til å bli hardest rammet av matmangel i år. Aller verst kan krisen gå utover Somalia, hvor nær halvparten av befolkningen er rammet av tørke og trenger umiddelbar humanitær hjelp. Et annet land som er hardt rammet er Etiopia, hvor over 8 millioner mennesker er rammet og trenger humanitær hjelp. I flere av landene er det nå erklært unntakstilstand på grunn av tørken.

Kirkens Nødhjelp er tilstede i mange av landene som nå er rammet av tørke, og kan oppskalere innsatsen hvis donorer øker støtten til nødhjelp for å håndtere tørkekrisen.

Klimaendringene rammer ulike deler av verden forskjellig. Det er den rike delen av verden som i all hovedsak har skapt klimaendringene, mens det er verdens fattige som nå opplever de verste konsekvensene. Dette er mennesker som er lite rustet til å stå imot endrede klimatiske forhold, og dermed havner de i en svært sårbar livssituasjon. Flere av landene er i en situasjon der de har opplevd ekstrem tørke i mange år allerede.

–  Det som endrer seg er at disse krisene kommer tettere og tettere, og lokalbefolkningen klarer ikke å bygge seg opp igjen mellom krisene. Det internasjonale samfunnet må reagere umiddelbart for å unngå en sultkatastrofe. Samtidig må vi fortsette å investere i langsiktige løsninger i de landene som rammes hardest av ekstremvær og klimaendringer, sier Høybråten.

Støtt vårt arbeid i Øst-Afrika, Vipps til 2426

Kontakt:

Kirkens Nødhjelps pressetelefon:  932 42 493
Kommunikasjonssjef Anne Kirkhusmo: 416 74 135

Wash

Les mer om vårt arbeid med WASH (Vann, sanitær og hygiene) her

Vi arbeider med vann, sanitær og hygiene i disse landene:

Afghanistan Tanzania
Den dominikanske republikk Etiopia