Eventyrlig resultat

TV-aksjonen satte nye rekorder med hele 240 millioner innsamlede kroner. - Jeg er både stolt og ydmyk over all støtten vi har fått, sier Anne-Marie Helland, generalsekretær i Kirkens Nødhjelp.

Generalsekretær i Kirkens Nødhjelp, Anne-Marie Helland og TV-aksjonsleder Kari Bucher.
Anne-Marie Helland, generalsekretær i Kirkens Nødhjelp, og Kari Bucher, TV-aksjonsleder, er overveldet etter innsamlingsrekorden i TV-aksjonen. Foto: Martin Berge/Kirkens Nødhjelp

- Dette er helt eventyrlig, jeg er helt nummen. Årets tema «vann forandrer alt» har virkelig engasjert Norges befolkning, og jeg er både stolt og ydmyk over all støtten vi har fått. Vi gleder oss til å sette i gang arbeidet med å skaffe varig tilgang til rent vann for over en million mennesker, sier Anne-Marie Helland, generalsekretær i Kirkens Nødhjelp.

Årets budskap «Vann forandrer alt» har åpenbart apellert til hele det norske folk, og responsen har vært overveldende. Nå skal Kirkens Nødhjelpe starte arbeidet med å skaffe varig tilgang til vann for over en million mennesker. Midlene fordeles på åtte land.

Imponerede frivllighet

100 000 bøssebærere har samlet penger i hele Norges land. Utrolig mange ville i år gå med bøsse for TV-aksjonen og det har vært en imponerede mengde kreative tiltak rundt om i kommunene.

- Det er vanvittig hyggelig at årets aksjon har engasjert så mange mennesker. Allerede før helgen var det mange steder full bøssebærerdekning. Og i dag har nordmenn over det ganske land trosset regn og tordenvær for å gå med bøsse for å gi vann til over en million mennesker. Det er utrolig flott og jeg er vanvittig stolt og rørt av hver eneste en som har bidratt. Deres arbeid for TV-aksjonen gjør virkelig en forskjell, sier TV-aksjonsleder Kari Bucher.

Fakta om årets TV-aksjon:

Pengene går til vannprosjekter i åtte land: Haiti, Afghanistan, Pakistan, Somalia, Sudan, Sør-Sudan, Etiopia og Tanzania.

Kirkens Nødhjelp er allerede i disse landene og vil støtte lokalsamfunnene med å bore brønner, installere håndpumper, lage systemer for oppsamling av regnvann, avsalting av grunnvann og andre tiltak som er mest effektive gitt de lokale forholdene.

Å skaffe mennesker tilgang til rent vann er mulig, og det får enorme positive ringvirkninger i menneskers liv og for hele lokalsamfunn.

Wash

Les mer om vårt arbeid med WASH (Vann, sanitær og hygiene) her

Vi arbeider med vann, sanitær og hygiene i disse landene:

Afghanistan Tanzania
Den dominikanske republikk Etiopia