Jubler for Høyre-ja til Oljefondet

– Det er et stort skritt i riktig retning at Høyre endelig lytter til ekspertenes råd, og går inn for å gi Oljefondet en mer bærekraftig investeringsprofil. Dette er positivt for framtidig avkastning på Norges sparepenger, men også en stor seier for klimaet og verdens fattige, sier generalsekretær Anne-Marie Helland i Kirkens Nødhjelp.

På dagens landsmøte besluttet Høyre at de vil jobbe for at Statens pensjonsfond utland, bedre kjent som Oljefondet, skal få investere i såkalt unotert infrastruktur. Mye av disse investeringene kommer til å gå inn i fornybar energi, noe som vil få store positive ringvirkninger.

– Dette vil bevege verden i riktig retning. Slike investeringer vil både ha stor klimaeffekt og skape mange arbeidsplasser. Det er et mysterium at Oljefondet ikke har gått inn for dette for flere år siden, ettersom fondet ville kunne fått en fantastisk avkastning på disse investeringene, sier Helland.

Det er estimert at hvis 5 prosent av Oljefondet investeres i fornybar energi, vil det kunne spare kloden for klimagassutslipp tilsvarende hele 35 ganger Norges årlige utslipp. I tillegg vil investeringene kunne skape over én million arbeidsplasser globalt. Avkastningen kan ligge helt opp mot 15 prosent, ifølge anslag fra The Institute for Energy Economics and Financial Analysis.

– Dette har vært en over ti år lang kamp. Norges Bank har selv ønsket slike investeringer siden 2006, og Kirkens Nødhjelp har arbeidet for dette i en årrekke. Nå forventer vi at denne beslutningen fra Høyre også er tydelig i Oljefondsmeldingen som kommer på tirsdag. Da vil det være opp til Stortinget å følge det opp, oppfordrer Helland.

Vårt klimaarbeid:

Les mer her

Vi arbeider med Klima i disse landene:

Angola Haiti
Etiopia Guatemala