Livstruende tørke i Etiopia

8,2 millioner mennesker trenger nødhjelp i Etiopia etter langvarig tørke i regionen. Hvis regnet kommer nå, vil det i stedet for å vanne avlinger føre til livsfarlige flommer fordi jorda er for tørr til å ta i mot store menger med vann.

Etter lang tørke med matrasjoner som skaper underernæring hos barna, har matmangelen nå nådd det kritiske punktet der bønder og nomader mister buskap, selger alt de har og står hjelpeløse tilbake. Mange trekker inn til storbyene i håp om å overleve. I følge etiopiske myndigheter trenger 8,2 millioner mennesker nødhjelp. I slutten av august var det registrert 43 000 barn som er underernærte og trenger spesialbehandling. I tillegg til mat, er vann en stor utfordring. Mange av dem som er rammet er nå avhengig av rent drikkevann utenfra, fordi kildene har tørket ut.

Hver dag går kvinner på Afrikas Horn mange kilometer for å samle vann og ved. Denne kvinnen samler ved i Borena distriktet sør i Etiopia. Foto:Paul Jeffrey / ACT Alliance

–  Myndighetene har bedt oss frivillige organisasjoner om hjelp til å nå flest mulig i akutt nød. Internasjonale Kirkens Nødhjelp har et matvareprogram gjennom partnere som Folkekirkens Nødhjælp i Danmark. Vi i Kirkens Nødhjelp vil nå rundt 40.000 mennesker med rent vann og sanitær trygghet i vår førsteinnsats nå i provinsene Amharaog Oromia, sier generalsekretær Anne-Marie Helland i Kirkens Nødhjelp.

Sårbart for klimaendringer

Mer enn 80 prosent av befolkningen i Etiopia lever av jordbruk, noe som utgjør 40 prosent av landets eksport. Dette gjør landet spesielt sårbart for tørke og klimatiske endringer. Derfor er det meget viktig å jobbe med klimaforbyggende tiltak for å hindre at den ultimate onde sirkel inntreffer: bønder og nomader må selge alt de har eller mister kveget i sult og dermed livsgrunnlaget. Dermed blir de enda mer sårbare.

Innbyggerne i Derashe i sør-Etiopia er vant til å gå langt for å hente vann til sine daglige gjøremål. Vannet i Gatto-elven er skittent, og sykdommer er vanlige, men for mange er dette den eneste vannkilden som er tilgjengelig. Foto: Laurie MacGregor/Kirkens Nødhjelp

Denne tørken er et resultat av værfenomenet El Niño, som varmer opp vannet i Stillehavet  og skaper regn og tørke i store områder av Etiopia. El Niño har vært ekstra sterk i år. Det samme fenomenet kan skape voldsomme regnskyll som den tørre jorda ikke klarer å ta til seg. Det gjør at oversvømmelse og nye ødeleggelser truer.

– Det er nettopp slike situasjoner vi dessverre vil se mer av som et resultat av global oppvarming, sier Helland.

Wash

Les mer om vårt arbeid med WASH (Vann, sanitær og hygiene) her

Vi arbeider med vann, sanitær og hygiene i disse landene:

Afghanistan Tanzania
Den dominikanske republikk Etiopia
Haiti Nord-Irak
Pakistan Somalia
Sudan Syria
Sør-Sudan

Publisert:

Gi en gave

Din støtte går der behovet er størst

Du kan gi uten å fylle ut opplysninger om deg selv, men legg gjerne inn e-postadresse og telefonnummer om vi kan få lov å kontakte deg av og til, for eksempel de gangene vi trenger akutt hjelp.

Fast månedlig betaling med:

eller
Gaven din kan gi 0 kr er nok til å gi 1 person personer varig tilgang til rent vann hver måned
Akkurat nå er behovene for nødhjelp akutte i