Regjeringens nye klimamål er for lave

I dag kom stortingsmeldingen om Norges nye klimamål. Regjeringen tar ikke tilstrekkelig klimaansvar, mener Kirkens Nødhjelp.

I stortingsmeldingen hevder regjeringen at målet er både ambisiøst og rettferdig. Kirkens Nødhjelp er uenig.
- Klimaendringene rammer de fattigste hardest, mens det er de rike landene som har stått for mesteparten av utslippene. Målene regjeringen har lagt frem er langt fra gode nok for å møte denne urettferdigheten, sier klimarådgiver Ingrid Næss-Holm i Kirkens Nødhjelp.

Langt fra nok

- Hvis alle land skulle ta en like liten andel av det ansvaret de har for å stanse klimaendringene som EU legger opp til, vil verden i 2030 slippe ut to til tre ganger mer enn det vi kan tillate oss hvis vi skal ha et håp om å nå togradersmålet. Selv om EUs klimamål omtales som det beste i klassen, er dette dermed langt fra nok, sier Næss-Holm.

- Et viktig prinsipp i det internasjonale klimaarbeidet er at landene har et ulikt ansvar for å bidra. Det er de rike landene som har bidratt mest til klimakrisen, og derfor de som må ta størst ansvar for å stanse den, sier Næss-Holm.

Behov for tydeligere mål innenlands

Det hevdes ofte fra ulike politiske hold at det ikke spiller noen rolle hva lille Norge gjør innenfor landets grenser.

- Men når hver nordmann i gjennomsnitt slipper ut flere ganger så mye som det verden tåler, betyr det i praksis at vi fratar noen andre sin utslippskvote gitt at vi skal nå togradersmålet. Dermed fratar vi også muligheten til utvikling. Derfor trenger vi en mer ambisiøs klimapolitikk – også i Norge, sier Næss-Holm.

Større ansvar for kutt i fattige land

Kirkens Nødhjelp mener at de nye klimamålene gir Norge et enda større ansvar for å bidra med mer penger til klimatiltak i utviklingsland. Regjeringen legger ikke opp til dette i stortingsmeldingen.

- Fra nå av vil ikke regjeringen fortsette å betale for utslippskutt i fattige land gjennom FNs kvotesystem, noe som er forståelig på grunn av problemene med systemet. Men når utviklingsland går glipp av denne finansieringen, må vi bidra til tiltak på andre måter, blant annet gjennom det grønne klimafondet, understreker Næss-Holm.

Stopp klimakrisen

Bli med i vår klimakampanjen på Instagram og krev at Norge med Erna Solberg i spissen gjør mer for å stoppe klimakrisen.

Ta bilde av øyet ditt og tagg det på Instagram med #stoppklimakrisen!

Vårt klimaarbeid:

Les mer her

Vi arbeider med Klima i disse landene:

Angola Haiti
Etiopia Guatemala