6.3 millioner Somaliere står ovenfor hungersnød mot jul

Tørken i Somalia truer millioner av mennesker. Vi står sammen med dem som er rammet. Vi skaffer rent vann, trygge sanitære forhold og beskytter kvinner og barn.

ber1 (2).jpg
I Garowe i Somalia har det nesten ikke regnet på fire år. Mennesker i Jilabk leir for internt fordrevne går på fjellet utenfor leiren for å be som regn. FOTO: Håvard Bjelland/Kirkens Nødhjelp. Bildet er tatt april 2019.

Den viktigste regntiden i Somalia (Gu), resulterte i 2019 i den dårligste innhøstingen av korn siden målingen påbegynte i 1995. Dette er et resultat av Gu's svært sene ankomst og lave elvenivåer.

Som en konsekvens av den dårlige innhøstingen, forventes det at 2.1 millioner Somaliere står ovenfor hungersnød mot desember 2019. Dermed oppjusteres det totale nummeret antall mennesker som står uten en sikret matkilde til 6.3 millioner mot slutten av året.

Generalsekretær Dagfinn Høybråten forteller i et intervju med NRK Alltid Nyheter om Kirkens Nødhjelps arbeid som pågår i området, og om appellen til Utenriksdepartementet og det norske folk.

-Vi borrer etter vann, vi tar vanntaker inn i områder hvor flyktninger er samlet og hvor man har et helt akutt behov fra dag til dag. Vi bygger tryggere toalettforhold, latriner, doer, og vi deler ut nødhjelp, grunnleggende sett mat og medisiner, for det er også sykdommer knyttet som følge av tørken. Vi kan gjøre mer enn det vi gjør, og vi har gått ut og appellert til det norske folk om å gi til vårt arbeide, og vi har appellert til Norge og UD om å gjøre mer slik FN også har bedt om tidligere i år.

Kirkens Nødhjelp i Somalia har blant annet mottatt støtte fra UD for å møte vann-, sanitær-, og hygienebehovene i Puntland, Jubbaland og Banadir regionene i Somalia og dette vil bidra til responsplanen for tørken i Somalia mellom juni og desember 2019.

-Det fins håp og det ser vi hver eneste dag som en konsekvens av den innsatsen vi gjør, og det at vi er der er i seg selv en kilde til håp for de menneskene som står i en fortvilet situasjon og ser at det forverrer seg, [...], så vi står der sammen med dem og samtidig appellerer som FN har gjort nå, til verden omkring. Det er et vindu av tid fremover mot jul hvor det heller blir verre enn bedre, og det å gi håp i den situasjonen vil være å gi en håndsrekning, men vi kan gjøre mer med mer ressurser, sier Høybråten til NRK.

Wash

Les mer om vårt arbeid med WASH (Vann, sanitær og hygiene) her

Vi arbeider med vann, sanitær og hygiene i disse landene:

Afghanistan Tanzania
Den dominikanske republikk Etiopia