TV-aksjonen redder liv i tørken

TV-aksjonen 2014 gikk til å skaffe en million mennesker rent vann gjennom Kirkens Nødhjelps prosjekter. Når tørkekatastrofen nå rammer Øst-Afrika, redder dette vannet liv hver dag.

I Garowe får befolkningen vann fra borehullet som Kirkens Nødhjelp har bygget for TV-aksjonspenger. Foto: Håvard Bjelland / Kirkens Nødhjelp.

I Garowe i Puntland, Somalia, er det knusktørt. Alle vannkilder har tørket inn som følge av den verste tørken på 70 år, og situasjonen er desperat. Så mange som 20 millioner mennesker står i fare for å rammes av hungersnød i Øst-Afrika. Buskapen er allerede borte mange steder, og mennesker har begynt å dø av mat- og vannmangel.

Trykk i kartet for å lese mer:

Et lyspunkt i en ellers desperat situasjon er en brønn bygget for TV-aksjonsmidler. Brønnen var ment å forsyne 4000 mennesker med rent, trygt drikkevann i Garowe, men i tørken gjør den nytte som vannhull for langt flere – opp mot 40 000 mennesker får vann fra brønnen, og i tillegg fyller myndighetene i området sine vanntanker her og kjører vann ut til landsbyer som ikke har egen vannkilde.

Vår generalsekretær Anne-Marie Helland har nylig besøkt de tørkerammede områdene. Se hennes rapport fra bakken her:

Wash

Les mer om vårt arbeid med WASH (Vann, sanitær og hygiene) her

Vi arbeider med vann, sanitær og hygiene i disse landene:

Afghanistan Tanzania
Den dominikanske republikk Etiopia
Haiti Nord-Irak
Pakistan Somalia
Sudan Syria
Sør-Sudan

Redd liv i tørken

Din støtte går der behovet er størst

Du kan gi uten å fylle ut opplysninger om deg selv, men legg gjerne inn e-postadresse og telefonnummer om vi kan få lov å kontakte deg av og til, for eksempel de gangene vi trenger akutt hjelp.

Fast månedlig betaling med:

eller
Gaven din kan gi 0 kr er nok til å gi 1 person personer varig tilgang til rent vann hver måned
Akkurat nå er behovene for nødhjelp akutte i