Kirkens Nødhjelp ønsker å være etterrettelige overfor alle vi møter i vårt arbeid. Våre elektroniske klagemekanismer gjør det enklere å melde ifra.
Rettighetshavere, lokalsamfunn, partnerorganisasjoner og andre interessenter er noen av aktørene vi møter i vårt arbeid verden over. Gjennom våre klagemekanismer får de som møter oss, både i landene vi arbeider i ute og hjemme i Norge, anledning til å gi uttrykk for eventuell misnøye eller melde ifra om dårlig oppførsel og kritikkverdige forhold.
Alle som møter Kirkens Nødhjelp i ulike sammenhenger har adgang til å klage om vi ikke holder det vi har lovet. En klage er et formelt uttrykk for misnøye med noe eller noen.
Klager er en viktig informasjonskilde for oss og gjøre oss oppmerksomme på ting som ikke fungerer i tråd med hensikten. Formålet med å motta klager er dessuten å bidra til å forebygge, oppdage og adressere uønskede handlinger.
En klage kan være anonym. Kirkens Nødhjelp ønsker imidlertid ikke å oppmuntre til anonyme klager, da disse er mer krevende å undersøke på en god og effektiv måte.
En klage kan komme enten via en av våre formelle klagemekanismer eller via mer uformelle kanaler. Den kan fremsettes skriftlig eller muntlig.
For sensitive klager, anbefaler vi vår nettbaserte klagemekanisme framfor mail.
Klagen vil bli lest av vår saksbehandler for klager og HR-leder, som i sin tur videresender klagen til behandling i tråd med våre retningslinjer for klagehåndtering.
Kirkens Nødhjelp behandler ikke klager som er:
En klage til Kirkens Nødhjelp er konfidensiell og behandles i fortrolighet. På denne måten vil man beskytte privatlivet og sikkerheten til den som klager, den som er gjenstand for klagen og andre vitner.
Både klagens innhold og natur, identiteten til de sentrale aktørene og etterforskningen er konfidensiell. Dette betyr at tilgang til og formidling av informasjon vil være begrenset til kun et begrenset antall personers som er delaktige i undersøkelsen.
Dersom du sender inn en klage til Kirkens Nødhjelp, vil du innen to uker få en bekreftelse på at klagen er mottatt og en tilbakemelding om hvorvidt hendelsen vil bli undersøkt.