Andakt til julehøytiden

Last ned andakt til julehøytiden 2023 (pdf)

Aleine og sammen

bilde andakt.jpeg

For mange er jul ensomhet og savn. Vi er aleine og vi er sammen. Det er vi hele året. Det er vi hver dag. Men på julaften blir det forsterket. De som er alene, blir enda mer alene, og de som er sammen, er enda mer sammen.

Reklamer, sosiale medier, TV-program og radioprogram kappes om å minne oss på at julen er kos og hygge og samvær med familie. Jul er gaver og god mat. Jul er stemning og tente lys i vintermørket.

Hvis du går i kirken på julaften, vil du sannsynligvis se de glade familiene som er samlet til jul, studenter som er kommet hjem, sambygdinger som stolt viser fram flokken av barnebarn som har vokst siden sist jul. Er du ensom før du kommer til gudstjeneste, er sjansen stor for at ensomheten ikke blir noe mindre i kirka.

Men ensomheten teller ikke antall mennesker. To kan være ensomme selv om de er sammen. En familie kan føle på ensomheten, selv om de er mange. Ensomheten kan ha mange kilder. Vi kan savne noen vi er glade i, eller kanskje vi kjenner på ensomhet fordi vi ikke føler at vi passer inn i fellesskapet på arbeidsplassen, i samfunnet, i kirka – eller i familien.

For de fleste av oss, så er ensomheten en følgesvenn i større eller mindre deler av livet.

Jeg tror Maria og Josef også kjente på ensomheten den første jula.

Maria og Josef var alene i verden på vei mot Betlehem. Det var ingen som ville hjelpe dem. Dørene var lukket inn til varmen i herbergene. De var overlatt til seg selv i en fremmed by. Alene.

Men midt i den ensomme kampen til to unge foreldre, bøyer Gud seg helt ned -  til oss. Midt i vår verden bøyer Gud seg ned til jorda.

For Gud er også hos dem som er utenfor. Gud er også hos dem som har fått døra lukket for seg. Gud er i flyktningleire og blant dem som lever sine liv i ruinene av en by ødelagt av krig. Gud er hos den hjemløse, Gud er hos den ensomme. Og Guds redskap er oss. Sammen kan vi gjøre hverandre mindre ensomme,  - og vi kan – som Kristus også være hos dem som er utenfor.

Julens evangelium skal vise oss at Gud er hos de nederste små. Gud er hos dem som står utenfor og banker på. Alene i verden føder Maria Gud til jorda vår.

Julens evangelium forteller oss at hvor små og ensomme vi enn måtte føle oss, så ble Jesus født på jorda for å være vår bror.  Og det gjør oss litt mindre ensomme.

Kristine Sandmæl

prost i Lofoten/ Lufuohtá proavás