Kirkens Nødhjelps blogg

Smil som takk

- Jeg har hatt tyfus tre ganger, kolera og dysenteri. Som vanningeniør har jeg prøvd å hjelpe familien min slik at de kan drikke renset vann, sier Faustine Oppegård i Kirkens Nødhjelps Beredskapsteam.

Jeg kommer fra en liten landsby i Kenya der man hentet vann i elver som også ble brukt til kroppsvask og vannkilder for dyrene. Det ble tidlig mitt ansvar å hente vann, og selv om vi visste vannet var infisert, hadde vi ingen annen mulighet enn å drikke det. Vi kunne bare håpe på å ikke dø av sykdommene det ga oss.

Drømmen om vannet

Min barndoms drøm om å kunne ha en kopp med rent drikkevann, men også rent drikkevann for ‘’mine naboer’’ har blitt realitet. Jeg er vokst opp og hadde min barndom i Isiolo, en liten landsby nord-øst i Kenya i et område med svært begrenset tilgang til rent drikkevann, jeg vet å verdsette hver eneste dråpe rent drikkevann. Det er nesten umulig for meg å venne meg til at det i Norge stort sett er ubegrenset tilgang til rent drikkevann. Det er da ingen grunn til bekymring. Jeg blir fortsatt nesten trist når jeg ser noen la krana stå åpen og la vannet renne ut i lang tid – bare fordi man ønsker kaldt vann. Tro meg, det er min barndoms erfaring med å måtte drikke urenset vann som gjør meg trist og opprørt når jeg ser vannet renne ut av en åpen kran. Jeg vil alltid være takknemlig for de mulighetene jeg har fått gjennom å jobbe for Kirkens Nødhjelps beredskapsteam som WASH-ingeniør. Jeg er delaktig i å skaffe rent vann og legge til rette for gode sanitære forhold i områder hvor dette behovet er enormt stort. Mine siste oppdrag i å iverksette slike livreddende tiltak var i Kenani Refugee Transit Center, Zambia og i to flyktningleirer i  Nigeria.

«Tina Tina!!»

I flyktningleiren i Zambia, som huset mer enn 16000 flyktninger fra Kongo, var det desperate behov for rent drikkevann og toaletter. Ved bruk av Kirkens Nødhjelps utstyr for vannrensing vi sikret rent drikkevann. I tillegg til rensingen og forsyningen av drikkevann fra en innsjø omtrent to kilometer fra leieren sørget teamet for å bore etter vann som også ga rent drikkevann til leiren. Videre satte vi opp solide toalettsystemer, fasiliteter for avfallshåndtering, vaskerom, og trygge dusjfasiliteter spesielt ment for kvinner og barn. Vi gjennomførte også hygienekampanjer. Kirkens Nødhjelps arbeid ble satt stor pris på av flyktningene, noe flyktningene selv stadig uttrykte ovenfor teamet. Både flyktningene og Kirkens Nødhjelps mange samarbeidspartnere viste oss stor tillit. Det var veldig spesielt for meg å oppleve hver gang jeg var innom flyktningleiren at mennesker ropte ‘’Tina Tina Tina‼!’’ . Jeg var hele tiden veldig bevisst på å bygge opp tillitt mellom KN og meg og flyktningene. Jeg mente også det var viktig å ta seg tid til å høre på hva de hadde å si.

Bitter Cola

I Nigeria var mye alt større og mer omfattende i og med at Kirkens Nødhjelp hadde ansvaret for vannforsyning og sanitæranlegg i to forskjellige flyktningleire; Anyake flyktningleir i Benue State og Adagom flyktningleir i Cross River State. Disse to leirene hadde flyktninger fra Kamerun. I tillegg til det omfattende arbeidet i selve leirene var det også en veldig viktig jobb for meg å opparbeide gode relasjoner og et godt samarbeidsklima med lokale myndigheter, de lokale lederne for de forskjellige stammene og lokalbefolkningen. Det var viktig å ha god kjennskap til lokale tradisjoner spesielt i møte med ‘’elders’’. For eksempel var det viktig å ha med ‘’bitter cola’’ nøtter og sterk alkohol da jeg besøkte ‘’Zaki’’, selve høvdingen. Jeg måtte knele og bøye meg ned mens jeg sa ‘’ Zaaki’’ som en hilsen og et tegn på respekt.

Selv om vi har som oppdrag å hjelpe flere tusen mennesker, gjør det uansett et stort inntrykk når en mor fra Adagom Flyktningleiren med et nyfødt barn ønsker at jeg skal holde hånden min på barnets panne mens moren forteller at ved å vise sin takknemlighet har oppkalt barnet sitt etter meg. Det var ikke mulig å holde tårene mine tilbake. Da er jeg veldig stolt av å være en del av Kirkens Nødhjelps organisasjon og hva den står for.