Kirkens Nødhjelps blogg

Silje Ander

Silje har solgt våpen på gata, bodd i en fontene og arrangert konsert sammen med Desmond Tutu på en Sørafrikansk fotballstadion. Alt for å mobilisere politikere, media og vanlige folk til å engasjere seg for en mer rettferdig verden.

Silje startet i Kirkens Nødhjelp i 2005 og har jobbet med politiske kampanjer både i Changemaker og på Kirkens Nødhjelps kontor i Sør-Afrika. I 2011 sto hun bak kampanjen «We have Faith – Act Now for Climate Justice»; den afrikanske mobiliseringen opp mot klimatoppmøtet i Durban. Konserter, karavane og 200.000 underskrifter ble lagt merke til og We have Faith-bevegelsen ble etterhvert global. I 2015 bidro den til å påvirke politiske ledere til å vedta klimaavtalen i Paris.

Nå er det ulikhet og kampen mot ulovlig kapitalflukt fra Afrika som står på agendaen. Denne gangen mobiliserer vi under slagordet: Make it Happen! Faith in Action for Tax Justice.

(Når Silje ikke kjemper for en rettferdig verden syr hun klær til sine 3 barn, går på ski i skogen eller steller tomatplantene i hagen.)

Alle innlegg av denne forfatteren