01 2019

Uteskole eneste mulighet

Tre minutter før skoledagen var slutt en dag i 2015, traff en rakett skolen i Balouliah i Latakia, Syria.

Den gang var dette i frontlinjen ved grensen til Idlib. Ingen ble skadet, heller ikke da en granat gikk gjennom taket i toalettanlegget. Men skolen ble ødelagt. Nå har Kirkens Nødhjelps partner rehabilitert skolen. Også i Zabadani, en gang en vakker by utenfor Damaskus, gjenoppbygger GOPA en skole.

To skoler – flere hundre elever

De 570 elevene i Balouliah er mellom 12 og 18 år. Nesten halvparten er jenter. Elevene er opptatt av å få seg utdanning for å bli igjen i Syria for å gjenoppbygge landet sitt.

På vei inn i Zabadani, byen som var ferieutfartssted for Damaskus, kjører man forbi restauranter, lekeland, butikker, hus og skoler. Nesten alt er knust. Men innimellom foregår det gjenoppbygging. Byen er klarert for eksplosiver, og mye av de knuste bygningene er kjørt bort. Folk må selv bidra i opprydningen. En av skolene i Zabadani blir bygget opp igjen av Kirkens Nødhjelps partner. Elevene har foreløpig undervisning ute i skolegården.

Zabadani hadde 45000 innbyggere og var en populær ferieby. Om sommeren var innbyggertallet en halv million. Nå har folk så smått begynt å flytte tilbake, men det tar lang tid før byen blir gjenoppbygget. Zabadani hadde 45000 innbyggere og var en populær ferieby. Om sommeren var innbyggertallet en halv million. Nå har folk så smått begynt å flytte tilbake, men det tar lang tid før byen blir gjenoppbygget. Foto: Håvard Bjelland / Kirkens Nødhjelp.

Fader Alexi, leder i Kirkens Nødhjelps partner GOPA, oppfordret elevene til å ta godt vare på skolen.

– Husk at den er finansiert av norske givere og skattebetalere, sa han.

Ba sammen

Det bodde 45 000 i Zabadani, en by som var kjent for toleranse og fellesskap. Kristne og muslimske ledere ba sammen både i moskeen og kirken for byens fremtid. Nå håper de at byen kan begynne å leve av det de en gang gjorde: turisme, landbruk og kunsthåndverk. Byen var kjent for sine grønnsaker. Borgermesteren sier at skoler svært viktig for at samfunnet skal komme seg på fote igjen.