02 2019

Faste for verden

Leder

Faste for verden

Påsken nærmer seg, og menigheter over hele landet forbereder Norges nest største dør-til-dør-innsamling etter TV-aksjonen. Og mens norske butikkhyller fylles med påskesjokolade i gul emballasje, er de sju ukene før påske fastetid for kristne over hele verden. Fastetiden kan være en tid for å avstå fra materielle goder, en tid for bønn og refleksjon, men også en tid for nestekjærlighet og kamp for rettferdighet, slik profeten Jesaja beskriver fasten Gud vil ha (Jes 58,6–7).

Faste kan virke avleggs i verdens rikeste land. Men for mange av oss er det også en urnorsk tanke at helg følger hverdag, at feiring følger arbeid, og at høytid følger faste. Lørdagsgodtet smaker best på lørdag, og kroppene våre har godt av noen dagers pause fra sjokolade og potetgull.

Det norske oljeeventyret er bygget på store visjoner, teknologi, hardt arbeid og kloke beslutninger, men også på utnyttelse av fossile ressurser og utslipp som bidrar til å gjøre ubotelig skade på det globale klimaet. Et praktisk talt samlet forskningsmiljø er enige om at vi ikke har andre valg enn å kutte drastisk i utslippene av drivhusgasser. Nærmere bestemt 53 % innen 2030 for Norges del.

Kloden vår gir tydelig beskjed om at det er tid for faste. Og Kirkens Nødhjelp, Changemaker og menighetene som arrangerer Fasteaksjonen, er ikke redde for faste. Historien har vist oss at mennesker i fellesskap kan klare å oppnå det utroligste, gjerne i møte med kriser. Vi kan organisere oss. Vi kan sette oss mål. Vi kan bringe verden framover.

I 2019 har Norge en historisk mulighet. Det er da regjeringen skal melde inn Norges nye klimamål til Parisavtalen. Og Fasteaksjonen har ikke bare som mål å samle inn 35 millioner kroner for å gi rent vann og nødhjelp til klimaflyktninger og andre som allerede merker klimakrisen på kroppen. I vår beslutningsvirkende kampanje krever vi at Norge må kutte 53 prosent av våre klimagassutslipp innen 2030. I tillegg må vi bidra økonomisk til utslippskutt i fattige land.

Ingen liker en festbrems, men de fleste av oss kan sette pris på en real dugnad. Fasteaksjonen 2019 inviterer til et gigantløft for jorda vår og for verden. Klimafasten kan være begynnelsen på en mer bærekraftig velstand og en mer rettferdig verden.

Vi ønsker deg en god fastetid – og påskefest!