04 2019

Bærekraftig klimagave

I år ønsket man at smykket i nettbutikken skulle symbolisere freds- og klimaarbeidet i Kirkens Nødhjelp. – Jeg ville lage noe som omfavnet jordkloden og tok vare på den, sier smykkedesigner Ulrikke Vogt.

Det er tre år siden Magasinet besøkte Ulrikke Vogt i smykkeverkstedet hun hadde laget i hagen sin. Da hadde hun designet et mor-og-barn-smykke, der mødrene var blitt et stort, matt hjerte, og barna mindre og glattere hjerter. Siden da har det blitt mange hundre timer i verkstedet med hjerter og vanndråper.

– Før jul i fjor lagde jeg 700 vanndråper på spreng, året før flere tusen hjerter. Og da filte jeg også taggen med KN-logo for hånd, så det ble noen veldig lange dager, sier Ulrikke, som nå går en mye roligere førjulstid i møte.

Jordklodesmykket har hun designet, men selve jobben er satt ut av landet.

– Stakkars mamma har måttet stille opp for barna mens jeg har jobbet 18 timer i døgnet, så jeg ser veldig frem til å ta juleforberedelsene sammen med barna, sier Ulrikke.

– Hva har samarbeidet med Kirkens Nødhjelp gjort for smykkedesignet ditt?

– Jeg har klart å utvikle meg selv også på andre måter fordi dette har innebåret mye arbeid og dermed stabilitet. Jeg har også fått anerkjennelse for å være med på et slikt prosjekt, samtidig som at jeg føler at jeg bidrar til noe positivt, sier Ulrikke.

Bærekraftige julegaver

Det var gullsmed Thomas Heyerdahl som fikk oppdraget fra Kirkens Nødhjelp, og kontaktet Ulrikke, som han mente var riktig person til å designe de symboltunge smykkene fra Kirkens Nødhjelp. Sammen utviklet de det første konseptet «mammahjertet», som nå er utvidet med Vanndråpen i fjor og Jordkloden i år.

– Norske smykkedesignere er både et kortreist og et bærekraftig valg. Vi har mange flinke designere, men få klarer å gjøre det bra kommersielt. Dessuten var det viktig å samarbeide med en designer som forstår at smykket må være både anvendelig, vakkert og holdbart. Vi må også håndtere eventuelle reklamasjoner, og med mange tusen solgte smykker er det viktig at de holder høy kvalitet og er laget for vanlig hverdagsbruk, sier Heyerdahl.

– I år er jo fokuset klima og bærekraft, men hvor bærekraftig er egentlig smykker? Vi hører også mye om at gruvearbeidere blir utnyttet.

– Det fine med edle metaller er at de kan resirkuleres, og at smykkene kan repareres. Mesteparten av sølvet vi bruker, er resirkulert. Kunder leverer inn gammelt sølv, det sendes til en bedrift i Hamar, og vi får det tilbake slik at vi kan produsere nye smykker. I dag er det et strengt kontrollregime av gullsmedbransjen, særlig når det gjelder gull og diamanter. Vi har også «Fair Trade»-smykker i butikken vår, men dessverre er det få som etterspør det. Jeg tror neste generasjon vil være mer bevisst på det. Og regjeringen vil nok komme med strengere krav, slik vi har sett det i andre bransjer, så det vil lønne seg å være forberedt, sier Heyerdahl.

– Hvorfor har du valgt å samarbeide med Kirkens Nødhjelp?

– Det kan jo fort bli litt mange slike veldedighetsprosjekter, så det må være ektefølt. Jeg liker at det er en helhet, der design og bakgrunnshistorie flettes sammen. Folk vil ha noe skikkelig som de vet gir mening, og Ulrikke klarer å lage et troverdig produkt som står til det viktige arbeidet Kirkens Nødhjelp gjør for fred, klima, mødrehelse og tilgang til rent vann, sier Heyerdahl.

– Jeg bruker noen måneder på å tenke ut en design som fungerer. Da kan jeg sitte på trikken og tegne bak på en kvittering. Plutselig kommer det noe som sitter. Mammahjertet er jeg fremdeles veldig fornøyd med, og nå kommer det stadige bestillinger på småhjerter fordi mødrene har rukket å få et barn til. Det er veldig hyggelig. Eller når jeg får mail fra en desperat far som hadde klart å miste et hjerte. Nåen få dager senere hadde han heldigvis funnet det – under vaskemaskinen, sier Ulrikke Vogt.