04 2019

Nytt liv i ruinene

Flere byer i Syria er ødelagt av bomber og granater. Mens verdens søkelys har flyttet seg til andre konfliktområder, hjelper Kirkens Nødhjelp til med å rehabilitere leiligheter, folk og lokalsamfunn.

Etter åtte års borgerkrig er det ifølge Father Alexi to millioner barn uten skolegang og tre millioner funksjonshemmede. 13 av landets 18 millioner mennesker lever under fattigdomsgrensa. Halvparten av landets skoler er ødelagte. Syria har 6 millioner internt fordrevne flyktninger – i tillegg til alle syrerne som har flyktet til andre land. Noen, særlig de flyktningene som har hatt det aller dårligst, de i Jordan, Tyrkia og Libanon, har dratt tilbake. Resten venter på bedre tider i Syria, ifølge Father Alexi.

– Flyktningene er godt informerte. De ringer hverandre og spør om hvordan det går med gjenoppbyggingen der de kommer fra. Klarer vi å tilby dem en bra pakke, med rehabilitering, infrastruktur, skoler og butikker, så vil de komme tilbake, tror Father Alexi, leder for den ortodokse kirkens bistandsorganisasjon DERD.

Knuste byer

DERD er en av organisasjonene som var til stede for å hjelpe også under krigen. Nå har de bedre tilgang til hele landet, og som mangeårig partner skal Kirkens Nødhjelp nå utvide samarbeidet. Father Alexi er ekstra glad for støtten.

– De humanitære bevillingene er utrolig små i forhold til behovene. Problemet er opinionen. Jeg frykter at det vil bli vanskelig å overbevise den om at folk fremdeles trenger internasjonal støtte nå når mediene har dratt fra Syria, sier Father Alexi.

Å reise gjennom deler av Syria er som å reise etter en apokalypse. Det virker som en håpløs oppgave å skulle bygge noe opp i ruinene. Men det er akkurat det Kirkens Nødhjelp og DERD gjør. De får ingeniører til å se på hvor stabil konstruksjonene er, og de kontakter eierne av leilighetene og spør dem om de er interessert i å flytte tilbake. Om de lover å flytte tilbake, går DERD inn og rehabiliterer hovedrommene i leilighetene.

– Én ting er å renovere leilighetene, men folk trenger å kunne tjene penger, de trenger å kunne kjøpe mat, og de trenger at barna går på skolen. Derfor rehabiliterer vi også skoler og butikker. Nærbutikken kan faktisk være det viktigste for folk i tillegg til rent vann og tak over hodet, forklarer Father Alexi.

Traumesentre

DERD har 41 sentre over hele Syria, steder en traumatisert befolkning har stor nytte av. Folk kommer sammen med ulike etniske og religiøse bakgrunner og finner trøst og fellesskap i hverandre. Arbeidet for de som har blitt seksuelt misbrukt, har tatt seg opp på sentrene. Det var ikke bare jesidie-kvinner ble utsatt for seksuelle overgrep.

– De kunne bare legge hånden over en kvinne og si en bønn tre ganger, så var de gift. I områdene IS kontrollerte, var ingen kvinne trygg. Særlig de kvinnene som ikke hadde en mann som kunne beskytte dem, var fritt vilt. Men også gifte kvinner ble tatt, for hva kunne egentlig mannen gjøre? spør Father Alexi retorisk.

– Hva med barna som er resultat av voldtekt?

– De er med mødrene sine, men de blir en utfordring de neste årene. Folk har ingen dokumenter på disse ekteskapene eller fødslene, og barn skal egentlig registreres på far, sier Father Alexi.

Harde vilkår

De internasjonale sanksjonene mot Syria gjør at det blir vanskeligere for DERD å drive sitt arbeid. Kirkens Nødhjelp har sørget for rent vann for flere hundre tusen syrere de siste årene, men utstyret vi har måttet ta i bruk, har vært opptil 70 år gammelt. I tillegg til at det er dårlig tilgang til maskiner, verktøy og deler, er valutaen svak. På tross av utfordringene har DERD klart å rehabilitere hundrevis av leiligheter i tillegg til skoler og helsesentre.

– Beskyttelse er også humanitær hjelp. Man må hjelpe folk til å overleve, også etter at våpnene er lagt bort. Som en kirke banker folk på døren vår enten de er muslimer eller kristne. Da må vi hjelpe dem der de er med det de trenger. Syrerne mangler alt, men det er ulike behov i ulike områder av Syria, sier Father Alexi, som var i Oslo i høst for å skrive under en ny samarbeidsavtale med Kirkens Nødhjelp.

Et guds mirakel

Familien Aldada bodde rett ved den siste frontlinjen i gamlebyen i Homs. Området var omringet av Al Nusra, og byen var fullstendig knust. Homs var den første storbyen i Syria som ble fullstendig ødelagt. Said og Helen måtte flykte med barna Firas og Gasal i 2012. Etter fem år på flukt rundt i landet i leide hus kom de tilbake til sin gamle leilighet høsten 2017. Said og Helen ryddet selv i kaoset. Malearbeidet foretok de selv. Det tekniske på bad og kjøkken blir fikset av DERD. Dører og vinduer også. 1700 dollar koster det å gi tak over hodet i kaoset i bydelen Hamidieh i Homs. Helen Aldada er tydelig preget når hun lager kaffe til gjestene sine. Utenfor er alt annet knust.

– For meg var det et Guds mirakel at leiligheten ble bygget opp igjen. Alt var nedbrent, sier hun takknemlig.

homs2.jpg