Kirkens Nødhjelp magasinet

Hygienehelten

Tett på: Ingrid Barikmo

Hygienehelten

- Alle feltoppdragene har gitt meg takknemligheten over hvor godt vi har det hjemme i Norge, sier Ingrid Barikmo (64). Nybakt pensjonist og på nytt hygieneoppdrag i Nord-Irak.

Noen få kilometer fra frontlinjen mellom soldater fra såkalte islamsk stat og kurdiske peshmergastyrker sitter en langt mer fredelig sørlending og rører i en kaffekopp. Om hun valgte seg inn i pensjonistenes rekker i fjor, er hun alt annet enn arbeidsledig med nok et oppdrag, denne gang i det krigsherjede Nord-Irak.

Tusener på camping

- Da jeg kom hit i fjor, var fokuset på hygiene omtrent helt fraværende. Og det er ikke rart, det er bare å tenke seg at fra normale bosituasjoner i hus og leiligheter, så er plutselig tusener av mennesker stuet sammen på camping hele året. Det er klart det blir utfordringer, og for at folk skal omstille seg, må de få opplæring, sier kristiansanderen, som leder et team på 14 hygienepromotører i flyktningleiren Kabarto utenfor byen Dohuk. Med nær 30.000 mennesker blir det lange arbeidsdager, på sommeren i temperaturer opp mot femti grader.

- De 14 kollegene mine i teamet er selv flyktninger og kjenner bedre enn noen forholdene og behovene til alle de som måtte flykte for sine liv og forlate alt de eide da IS inntok Sinjar i 2014. Mazin, en av gruppelederne våre, ble selv skutt, men klarte seg fordi han da jobbet som apotekassistent og hadde førstehjelpsutstyr på seg. Med det reddet han sitt eget liv.

Alltid beredt

Utdannet næringsmiddelteknolog og med solid erfaring fra ernæring og hygiene, har hun vært i Kirkens Nødhjelps beredskapsgruppe i 17 år, og kan blant annet se tilbake på utallige oppdrag i Vest-Sahara, samt Sudan og Basra under invasjonen av Irak. Og mens det er lett å tenke på mat, vann og telt som det mest saliggjørende i ekstreme situasjoner, er Ingrids misjon å få folk til å forstå at ordentlige doer, håndvask og søppelhåndtering kan bety forskjellen på liv og død.

- Med gode sanitære forhold er det for eksempel knapt tilfeller av diaré i leiren. Samtidig er det slik at god håndhygiene normalt sett reduserer diarétilfellene med 30 prosent. Da sier det seg selv at håndvask er uhyre viktig for at folk ikke skal bli syke, og nettopp det er vår jobb, sier Ingrid og langer ut skryt til sine lokale kolleger.

- En utrolig bra gjeng, der så godt som alle selv har fæle historier å fortelle. Teamet er så veldrevent at det å komme tilbake hit nå for andre gang, mest av alt handler om å videreføre det solide arbeidet som utføres hver eneste dag.

Drikker alt jeg orker

- Er det noe jeg har fått med meg etter alle disse årene på jobb i felten, så er det hvor godt vi har det hjemme i Norge. Etter et av oppdragene i Vest-Sahara ringte sjefen min og spurte hvordan jeg hadde det. Jeg sitter her og drikker, svarte jeg. Han stusset en smule, før jeg forklarte hvor godt det var å kunne drikke vann uten å måtte tenke på å begrense meg fordi sanitærforholdene i leiren jeg hadde vært i var så elendige – jeg drikker alt jeg orker og har en ren og fin do å gå på! Ting vi tar som en selvfølge, er alt annet enn en selvfølge for uendelig mange mennesker ute i verden.