Kirkens Nødhjelp magasinet

Inntekt gir fremtidshåp

Romania

Inntekt gir fremtidshåp

Det fødes også barn i Olympic Village, fem store fjøs fra kommunisttiden som romfolket ble flyttet til da eiendommene de bodde i ble privatiserte. I en av "leilighetene" i fjøsene treffer vi Elena Dicu på 34 år. Hun har seks barn, to av dem går på ettermiddagsskole støttet av Kirkens Nødhjelp.

Bygget egen ovn

Mannen hennes har fått jobb gjennom Kirkens Nødhjelps gartnerprosjekt, og hun har selv jobbet der som dagarbeider. Nå er hun hjemme med to måneder gamle Valentin Marian og tre år gamle Adina. Det eneste Elena ønsker for framtiden, er å kunne flytte ut av Olympic Village og leie eller eie noe i byen. Med fast lønn fra gartneriet er det ikke umulig å flytte ut, men frem til det skjer gjør hun sitt aller beste for å sikre barna.

Familien er bedre stilt enn mange andre i Olympic Village, for lønnsinntekten gir dem mulighet til å ha kyllinger og griser i bakgården. Og familien har hatt råd til å kjøpe seg en fryser slik at maten bevares bedre. Dessuten har de en gigantisk ovn i leiligheten – som brukes til matlaging og oppvarming. Elena viser stolt frem vidunderet – som hun har murt selv!

- Lønna fra gartneriet gjør at vi spiser bedre mat. Dermed er barna mine friskere enn andres barn. Jeg merker at mange er misunnelige, og jeg er mest inne i leiligheten. Jeg liker ikke å krangle. Folk er ikke så gode venner her, de kommer fra ulike familier og områder. Derfor er jeg veldig glad for ettermiddagsskolen, da vet jeg at ungene har det bra, sier Elena.