Kirkens Nødhjelp magasinet

05 2016

Vet du hva norske våpen brukes til?

Changemaker

Vet du hva norske våpen brukes til?

Luften er klar, bladene fargerike og sommeren har sluppet taket. Jeg mimrer tilbake til late dager på stranda og enormt engasjement på Changemakers sommerleir. Men i sommer var vi også vitner til krig i Jemen, at militærdiktaturet i Thailand strammet grepet rundt landets befolkning, og at Tyrkias president, Recep Erdogan, foreslo å innføre dødsstraff med tilbakevirkende kraft. Mens sommerens minner nå kun finnes som gledelige bilder på netthinnen, er bombene og kulene høyst ekte i Sanaa, Jemens hovedstad. Militærdiktaturet lever i beste velgående i Thailand, og det er fortsatt unntakstilstand i Tyrkia.

Hva har alt dette med deg og meg å gjøre? Rett før sommeren offentliggjorde regjeringen hvilke land som hadde fått kjøpe norske våpen i 2015, og i høst skal Stortinget si sin mening om eksporten. Thailands militærjunta, Tyrkia, og flere av de krigende statene i den Saudi-ledede koalisjonen i Jemen mottok norsk militært materiell i 2015. Det aller mest sjokkerende er kanskje Saudi Arabia, som i begynnelsen av 2016 utførte den største massehenrettelsen siden 1980, hvor hele 47 mennesker mistet sine liv. Henrettelsene viser et maktregime som slår ned på politisk, kulturelt og religiøst mangfold.

Om ikke det å avrette politiske motstandere skulle være god nok grunn til å stanse norsk eksport av militært materiell, er flere av landene som mottar norskproduserte våpen også aktivt militært krigende i Jemen. Krigen har herjet i over halvannet år, og befolkningen utsettes for en humanitær krise. Vel vitende om de menneskelige lidelsene i Jemen beskriver vår regjering regionen som et framvoksende og interessant marked for norsk militært materiell. Det er skremmende å se at butikk er viktigere enn etikk for våre folkevalgte, som i flere omganger har hatt muligheten til å stanse våpeneksporten. Det er skremmende å se at det i 2016 fortsatt er typisk norsk å tjene penger på krig.

For mens over 100 000 offentlig ansatte er avsatt, fengslet eller under etterforskning i Tyrkia, mens politiske forsamlinger på mer enn 5 personer er forbudt i Thailand og mens de menneskelige lidelsene i Jemen ikke kan beskrives, kan du og jeg gjøre vårt for å gjøre livet til menneskene bedre. Vi kan stille spørsmål ved om vi blir tryggere av at Saudi- Arabia får kjøpe norsk militært materiell. Vi kan kreve at Norge ikke støtter autoritære regimer. Vi kan kreve at Norge ikke bidrar til å forlenge konflikter med mer våpen.

For to år siden bød Changemaker Erna opp til stans, og sammen med Kirkens Nødhjelp har vi spurt hvem som treffes av de norske kulene. Vi har fortsatt ikke fått noe svar, og Erna har enda ikke entret dansegulvet. Et overveldende flertall på Stortinget ønsker å fortsette å styrke Saudi-Arabia, Tyrkia og Thailands militære kapasitet.

Luften er klar, bladene fargerike og sommeren har sluppet taket. Jeg mimrer tilbake til late dager på stranda og enormt engasjement på Changemakers sommerleir. Og dagdrømmer om en tid da jeg stolt kan si at våre folkevalgte bidrar til å løse, ikke fyre opp under, verdens konflikter. Alt som kreves er politisk vilje, og den viljen jobber Changemaker med å skape.