Ingen selvfølge: Alt Mary ønsket seg mens hun gikk gravid, var å føde et friskt barn som vil overleve.

Når bygninger betyr liv

Blir du gravid i Malawi, står både du og den ufødte babyen i livsfare. Kirkens Nødhjelp jobber for å hjelpe mødre som Mary Mkandawire (20).

Mary Mkandawire (20) visste godt at det ikke var en selvfølge at babyen hun bar ville overleve. Derfor la hun ingen planer da hun ble gravid for første gang. Alt hun ønsket var et levende barn. Og alt Marys mor, Jane Thole (42) ønsket, var at datteren skulle overleve.

Stolt bestemor: – Mary er egentlig det sjette barnet mitt, men det første av barna mine som vokste opp, forteller mamma Jane.

I Malawi dør mødre i barsel hver eneste dag. Å bli gravid er noe av det farligste en kvinne gjør.

Trillingfødsel på sjøen

Kirkens Nødhjelp møtte Mary for tre år siden i landsbyen hun bor i, nær Tcharo, ved Malawisjøens bredder. Klinikken i Tcharo var da det eneste helsetilbudet for 4000 mennesker fordelt på 44 landsbyer i området. Mary gikk på svangerskapskontroller på klinikken, men visste at selve fødselen måtte skje på distriktssykehuset i Rumpi, nesten en dagsreise unna.

For klinikken i Tcharo manglet kapasitet, kompetanse og utstyr. Dermed ble førstegangsfødende og kvinner med komplikasjoner sendt med ambulansebåt til større sykehus. Føreren av ambulansebåten opplevde flere fødsler ombord i årenes løp. Til og med trillingfødsel!

Dårlig kommunikasjon

I dag slipper heldigvis mange høygravide kvinner den strabasiøse ferden, etter at det ble bygget ny fødestue og innkvartering for fødende i Tcharo, med støtte fra Kirkens Nødhjelp.

Jordmor Renson Mwanbanga (38) var en av mange som på forhånd uttrykte forventning til oppgraderingen.

– Vi trengte det så sårt. Våre utfordringer var ekstra store på grunn av sjøen og dårlige kommunikasjonsforbindelser. Nå kan vi redde enda flere mødre og barn, understreket han.

Fikk hjelp: I Malawi er fødsler fortsatt forbundet med livsfare, både for mor og barn. Med utdanning av godt helsepersonell som Renson Mwanbanga blir risikoen for mødre som Mary langt lavere.

Ofret karriere for å hjelpe

Renson takket i sin tid nei til en godt betalt jobb i hovedstaden Lilongwe for å jobbe i Tcharo. Han ofrer mye for å hjelpe de som trenger ham aller mest, kona og de tre yngste barna ble igjen i byen hvor han tidligere arbeidet.

– Jeg elsker jobben min. Det er så givende å jobbe med mennesker, særlig her på landsbygda hvor folk ellers ikke har noe helsetilbud, fortalte han da Kirkens Nødhjelp møtte ham.

Malaria på vei til fødsel

En av disse var altså Mary. På vei til fødestua, på en lang reise som innebar ambulansebåt og buss til distriktsykehuset, fikk hun et malaria-anfall. Det kunne blitt skjebnesvangert, men rask og god behandling på sykehuset gjorde heldigvis at verken mor eller barn tok skade. Dermed kunne hun glad og lettet puste ut etter å ha blitt mamma til en robust gutt som i dag er tre år.

Fikk sønn: – Det føltes fint å holde mitt eget barn i armene for første gang, sier Mary. Med en fødselsvekt på 3,5 kilo var det en frisk og robust gutt som kom til verden på Rumphi distriktssykehus tidlig om morgenen den 6. oktober i fjor.
Fikk en sønn: – Det føltes fint å holde mitt eget barn i armene for første gang, sier Mary. Med en fødselsvekt på 3,5 kilo var det en frisk og robust gutt som kom til verden på Rumphi distriktssykehus tidlig om morgenen den 6. oktober i fjor.

Etter at den utvidede klinikken i Tcharo åpnet i 2014, fikk 44 små landsbyer ved Malawisjøens bredd et fullverdig mødre- og barnehelsetilbud.

Og høygravide kvinner har fått mulighet til å føde nærmere hjemmet sitt og unngå en farlig og strabasiøs reise på vei til å gi liv.

Hjelp nytter.

DU KAN OGSÅ BIDRA

Støtt Kirkens Nødhjelp og hjelp flere mødre og babyer å overleve.

Les hvordan

Hold deg oppdatert med vårt nyhetsbrev