- Hemmelig eierskap må bli forbudt

- Skatteparadiser og internasjonal skattejuks holder millioner av mennesker over hele verden nede i fattigdom. Vi taper kampen mot fattigdom uten mer åpenhet, sier Kjetil Abildsnes i Kirkens Nødhjelp.

Vi må holde oss våkne og kjempe for fred

Vi må aldri slutte å snakke om uretten som skjer og arbeide for at dem som sitter med makt finner en fredelig løsning. Det må bli slutt på okkupasjonen så både palestinere og Israelere får trygghet og selvbestemmelse. Derfor er kirkeuka så viktig.

Innspill til statsbudsjett 2017

Verden har gjort store fremskritt de siste årene. I 2015 fikk verden både en global klimaavtale og nye bærekraftsmål med mål å utrydde all fattigdom innen 2030. De bindende forpliktelsene i disse avtalene fordrer nye politiske grep.

Med livet som innsats

Akkurat nå kjemper våre lokale samarbeidsorganisasjoner med livet som innsats i Aleppo for å yte nødhjelp til folk i den krigstrette byen. I morges sa de farvel til sine på en ordentlig måte, som de gjør hver dag. I tilfelle de ikke ses igjen.

Løpet er avgjort på forhånd

Om noen dager begynner OL i Rio. På banen konkurrerer alle på like vilkår. Alle har, i prinsippet, like muligheter til å vinne. Men slik er det ikke i verden for øvrig.

Fortsatt ustemt

Hvordan kan norsk politikk bli mer samstemt for utvikling?

Evakuert fra Sør-Sudan

Kirkens Nødhjelp har i dag evakuert tre av sine internasjonale medarbeidere fra landkontoret i Sør-Sudans hovudstad Juba, blant dem den norske økonomisjefen Magne Svendsen.

Rapportlansering: De ekskluderende lekene

OL 2016 i Rio de Janeiro vil arrangeres på bakteppe av et politisk kaos uten sidestykke, i et land med økende forskjeller mellom fattig og rik. Allikevel vil Brasil fremstå som et festpyntet land, der mye ikke stemmer med virkeligheten. Men hva skjuler...

- Får dytt i ryggen, burde fått spark bak

Stortingets innstilling til Oljefondsmeldingen kommer i dag. Kirkens Nødhjelp er glad for fremgang på tre viktige områder som angår fattige land: Skatteparadiser, fornybar energiinvesteringer og ansvarlig långivning til stater.