Tuva Widskjold, generalsekretær i Kirkens Nødhjelp, kunngjorde på en pressekonferanse i høst at organisasjonen ville legges ned etter 83 år med verdensforandring.

Bistandstopp blir geitebonde – Kirkens Nødhjelp stenger dørene

– Vi har gjort oss selv overflødige, sier generalsekretær Tuva Widskjold i Kirkens Nødhjelp. Fredag hadde 30 ansatte ved organisasjonens hovedkontor i Oslo sin siste dag på jobb.

– I dag er forventet levealder globalt 83 år, og det er derfor med både vemod og lettelse at Kirkens Nødhjelp trekker sitt siste åndedrag i sitt 83. år, sier bistandstoppen.

Vendepunkt i 2017

Widskjold understreker at fremskrittene i kampen mot fattigdom er resultatet av et globalt gigantløft. Likevel mener hun at Norge har spilt en nøkkelrolle i kampen for en rettferdig verden.

– I 2017 krevde vi en vanntett plan mot fattigdom fra norske politikere. Den massive støtten fra ungdom helt ned i konfirmasjonsalder, gjorde at bærekraftsmålene ble et viktig tema i valgkampen det året, sier generalsekretæren.

– Siden 2017 har vi sett en bred oppslutning om bærekraftsmålene i Stortinget. Norge har brukt både bistandsbudsjettet, oljefondet og vår posisjon i verdenssamfunnet til å nå målene. Men det aller viktigste er nok at vekslende regjeringer har sikret at all norsk politikk, fra energi til landbruk, har vært i tråd med målet om en rettferdig og bærekraftig verden, sier Widskjold.

Signer Kirkens Nødhjelps opprop for en mer rettferdig verden her.

På oppløpssiden

Widskjold legger ikke skjul på at det er et stykke igjen før målet om en rettferdig verden er nådd. Likevel er hun overbevist om at nøkkelen til fortsatt utvikling finnes lokalt og globalt, og at verden nå er rustet til å nå målstreken uten Kirkens Nødhjelp.

– Vi har hele tiden fokusert på å styrke lokale sivilsamfunnsorganisasjoner på den ene siden, og få på plass et robust internasjonalt system på den andre. Våre lokale partnere over hele verden er innstilt på å holde farten oppe på oppløpssiden, og de har et samlet verdenssamfunn i ryggen.

Widskjold nevner kampen mot kapitalflukt, korrupsjon og klimaendringer som noen av nøklene til en trygg, frisk og rettferdig verden.

Blir geitebonde

De to siste årene har Kirkens Nødhjelp faset ut alle sine globale programmer og lagt ned alle kontorene i utlandet. Widskjold forteller at organisasjonen nå har levert sin siste rapport til NORAD, som også er i ferd med å fase ut sin virksomhet. Selv tar den avgåtte generalsekretæren med seg en bit nødhjelpshistorie inn i sin neste jobb.

– Min samboer Manuel og jeg flytter tilbake til hjemstedet mitt Ås, der vi har kjøpt oss småbruk og skal drive med økologisk geitehold, forteller hun.

Fra fattige til fluer

Kirkens Nødhjelps generalsekretær er glad for at hennes andre hjem de siste årene fortsatt blir åstedet for rettighetskamp. På mandag flytter Fluebeskyttelsen inn i de tomme lokalene, og daglig leder Sinekleri Severim håper at det ikke skal ta 83 år å gjøre verden til et rettferdig sted også for våre minste, bevingende brødre og søstre.

– Hvert år blir milliarder av fluer, mygg og knott ofre for bestialske mord. Fluebeskyttelsen krever totalforbud mot fluesmekkere og fluepapir innen 2032, varsler han.

Del på Facebook Del på Twitter