Verden har kåret den beste tørstedrikken i 2030: Ja, vi elsker dette vannet!

Både te og sitronbrus slås ned i støvlene av vann som tørstedrikk, slår Paniskara Pani i markedsanalysebyrået Global Attitudes fast.

– Så sent som i 2017 manglet én av ti mennesker bærekraftig tilgang til rent vann, og mange visste ikke hvordan drikkevann skal se ut eller smake, sier kommunikasjonsdirektør Pariskara Pani i markedsanalysebyrået Global Attitudes. Hun mener vannets suverene posisjon som verdens mest populære tørstedrikk ikke minst er oppsiktvekkende fordi rent drikkevann i dag regnes som en selvfølge, selv i de minst utviklede lokalsamfunnene verden over.

Signer Kirkens Nødhjelps opprop for en mer rettferdig verden her.

Helsebringende vinner

Direktør Maji Safi i Verdens Helseorganisasjon (WHO) er ikke overrasket over at rent vann er verdens favorittdrikk. Selv smakte hun sitt første glass med rent drikkevann for bare få år siden, etter at landsbyen hennes i Tanzania fikk installert brønn med midler fra Fasteaksjonen i 2017. Hun mener at hennes reaksjon var typisk:

– Det som slo meg var hvor godt vann smaker. Jeg hadde brukt nesten fire timer hver eneste dag på å hente skittent vann fra et vannhull. Jeg visste at vannet kunne være direkte livstruende å drikke, spesielt for små barn, og det smakte salt, minnes Safi.

Det rene vannet forandret WHO-direktørens liv. Safi fikk gå på skole i stedet for å bære vann, og helsen hennes ble bedre. Hun mener selv at hun kan takke det rene vannet for at hun er kommet dit hun er i dag, til sjefsstolen i Verdens Helseorganisasjon.

Vin til vann

Heller ikke i gourmet-verdenen fører markedsundersøkelsen til noen storm i vinglassene. Sjefsredaktøren for verdens mest prestisjetunge restaurantguide, Ganjing De Shui, forteller at smaken på vannet er blitt et viktig kriterie i vurderingen av restauranter.

– Vinen er fremdeles på kartet, men stadig flere gjør vin til vann, sier Ganjing.

Mål 6: Rent vann og gode sanitærforhold

Mens fremgangen innen tilgangen til vann har vært enorm siden år 2000, har satsning på toaletter manglet. En av tre, eller så mye som 35 prosent av verdens befolkning, har fremdeles ikke tilgang til ordentlige toaletter. 15 prosent ikke har tilgang til toaletter i det hele tatt.

Les mer om kampanjen

Signer Kirkens Nødhjelps opprop for en mer rettferdig verden her.

Del på Facebook Del på Twitter