Kirkene i Syria utfører sitt oppdrag med respekt og verdighet

Da det kraftige jordskjelvet rammet Tyrkia og Syria natt til mandag 6. februar, var meldingene vi fikk fra våre medarbeidere og partnere i Syria hjerteskjærende. Tusenvis av mennesker som har levd med krig og konflikt i årevis, mistet hus, eiendeler og mange av de overlevende mistet sine kjære. Voksne menn gråter i gatene, barn har mistet foreldrene sine, folk bor på gata i minusgrader og opplever forferdelige traumer. Det er en fortvilet situasjon.

Syria 2023.png

Det er spesielt viktig å ta vare på barn under katastrofer. Sammen med våre kirkepartnere gir Kirkens Nødhjelp trygghet, varme og det mest nødvendige til de minste i Syria etter jordskjelvet. Foto: GOPA.

Våre kirkepartnere var i gang med å kartlegge behovene for nødhjelp allerede i morgentimene etter skjelvet og satte umiddelbart i gang nødhjelpsarbeid. De åpnet kirker og menighetshus for de overlevende, serverte varm mat og delte etter hvert matkasser, madrasser og tepper.

Verdens eldste kirke

Kirkens Nødhjelp samarbeider med den gresk ortodokse kirken (GOPA) og den syrisk ortodokse kirkens (SOPA) profesjonelle humanitære organisasjoner. Med gode og langvarige samarbeidsavtaler i bunn kunne Kirkens Nødhjelp raskt mobilisere en stor respons i Aleppo, Latakia og Hama. Disse byene har mange internt fordrevne etter krigen, og er av de hardest rammede etter jordskjelvet.

Den syriske kirke er av verdens eldste, og har vært del av det syriske samfunnet i 2000 år. Landet har i dag en kristen minoritet, men kirken som institusjon har dype røtter og lange diakonale tradisjoner. Det er et førende prinsipp i deres humanitære arbeid å være til stede for alle uavhengig av religiøs tilknytning. Under krisen i Irak på tidlig 2000-tallet da mange irakere flyktet til Syria, moderniserte kirkene i Syria sitt diakonale arbeid med stor evne til å mobilisere også frivillige til innsats. De er vant med å respondere først.

Responderer raskt i kriser

Siden krigen i Syria brøt ut i 2011 har våre kirkelige partnere bidratt kontinuerlig med humanitær bistand samtidig som kirkene og deres ansatte også har vært rammet av konflikten. Gjennom sitt solide arbeid har de opparbeidet seg en stor respekt og tillitt i befolkningen på tvers av religion og samfunnslag. Mennesker i krise må møtes med respekt og verdighet, og her ser vi at kirkene går foran. Våre kirkepartnere er til stede i lokalsamfunnene og i hverdagen til mennesker, og kjenner behovene så godt, ikke minst de psyko-sosiale behovene.

Kirkens Nødhjelp tar mål av seg å respondere raskt i kriser. I Syria klarte vi nettopp dette takket være våre partnerskap med kirkene. Den raske responsen hadde heller ikke vært mulig uten innsamlede midler fra kirker og menigheter i Norge og fra andre trofaste givere. Kirkene er til stede og fortsetter med sine vanlige diakonale program også etter at den store nødhjelpsresponsen er avsluttet. De utfører sitt oppdrag med respekt og verdighet.

Publisert: