Tusen takk

Din støtte til TV-aksjonen betyr uendelig mye. Tusen takk. Nå skal vi sikre vann til over en million mennesker.

TV-aksjonen NRK 19. oktober 2014 slo alle rekorder og endte med eventyrlige 250 millioner kroner!

VANN TIL EN MILLION

- Dette er helt eventyrlig, jeg er helt nummen. Årets tema «vann forandrer alt» har virkelig engasjert Norges befolkning, og  jeg er både stolt og ydmyk over all støtten vi har fått. Vi gleder oss til å sette igang arbeidet med å skaffe varig tilgang til rent vann for over en million mennesker, sier Anne-Marie Helland, generalsekretær i Kirkens Nødhjelp.

12 år gamle Agnes Paulo fra Tanzania bruker fem timer på å skaffe vann til familien hver dag. Takket være 100 000 bøssebærere og norske givere skal hun nå få bruke tiden sin på andre ting. Kirkens Nødhjelp skal bruke penger som ble samlet inn i TV-aksjonen til å gi Agnes og landsbyen hun bor i en brønn. Med tilgang på rent vann i nærheten vil Agnes få bedre helse og tid å bruke på andre ting. Agnes og jenter som henne kan gå på skole i stedet for å hente vann. Kvinner kan bruke tid på arbeid hjemme eller på å tjene penger. Mennesker overlever og holder seg friske. Barnedødeligheten går ned.

Det er ikke bare Agnes som vil få tilgang på rent vann. En million andre skal også få det. Mennesker i Afghanistan, Etiopia, Haiti, Pakistan, Somalia, Sudan, Sør-Sudan og Tanzania skal også få tilgang til rent vann. Dette vannet vil forebygge sykdom og smitte, hindre flukt og død, redde liv og hindre konflikt, verne mot vold og overgrep, gi utdannelse og arbeid og utvikle hele samfunn.

Kirkens Nødhjelp har i mer enn 30 år bygget brønner, vannpumper, renseanlegg og sanitæranlegg. Nå fortsetter vi arbeidet med fornyet styrke takket være TV-aksjonen 2014.