Din bedrift forandrer samfunn

Vann, helse og levebrød

VikingBad støtter tilgang på rent vann

sterke inntrykk da VikingBad så at støtten nytter

Da Linda Sagplass fra VikingBad besøkte Etiopia og landsbyene som har fått ny brønn takket være firmaets partnerstøtte, skjønte hun at tilgang på rent vann betyr så mye mer enn bare vann.

Tekst: Birte Hegerlund Runde

– Du klarer ikke å forberede deg på dette før du drar ned dit. Men å se den hverdagen de lever i, og den vanvittige kontrasten det er til vårt liv, setter ting i perspektiv, sier Linda Sagplass.

VikingBad er sponsor på andre året for Kirkens Nødhjelps brønnprosjekt i North Sheva-regionen omtrent midt i Etiopia. I april i fjor dro de selv til området for å se resultatene.

For Linda ga de ni dagene i det tørkerammede landet sterke inntrykk.

– Jeg møtte familier med sterke historier. Flere av dem var jenter som har blitt giftet bort og i mange år har vært uten mulighet for skolegang fordi de må bruke dagen på å hente vann. Nå kan de begynne på skolen igjen. At de nå har fått en enklere hverdag, er totalt livsendrende, sier Linda.

Tørken ødelegger liv

Grimstad-selskapets ansatte fikk også se hva mangelen på rent vann fører til, og hvorfor arbeidet med å skaffe flere mennesker tilgang til rent vann, ikke kan slutte.

– Det er jenter ned til 7-års alder som går alene i altfor mange timer langs veien. Der skjer det mye vold. Altfor mye. Det er vanskelig å forestille seg, spesielt når du har små barn selv og møter disse barna som har opplevd forferdelige ting, sier Linda.

Hun konstaterer at tørken ødelegger liv. Enten dør menneskene av mangel på vann, eller som konsekvens av at de har drukket skittent vann. Eller de blir overfalt på den lange veien til vannforsyningen.

Kamp ved vannhullene

Landsbyboerne som ennå ikke har fått en trygg brønn, må fortsatt gå til vannhullene for å hente vann.

Der er det kamp om vannet. Ofte må en i familien overnatte for å sikre seg vann til dagen etter. Det lille de får med seg er ikke nok til å forsyne familien med drikkevann og vann til klesvask, matlaging og til å vanne åkrene. I tillegg er det ofte skittent av dyreavføring og bakterier, siden dyr går i områdene rundt vannhullene.

Det er derfor Kirkens Nødhjelp siden 1984 har jobbet så hardt for å lage brønnstasjoner til landsbyer i tørkerammede områder. Målet for perioden 2015–2019 er å gi trygt vann til cirka 175.000 mennesker. Det vil si omtrent 70 brønner i året.

Beheret-prosjektet som VikingBad er med på, har en kostnadsramme på 1,5 millioner kroner. Prosjektet gjennomføres lokalt av den etiopisk-ortodokse kirkens bistandsorganisasjon. Pengene fra givere i Norge sørger for at prosjektet er mulig å gjennomføre.

Representanter fra Kirkens Nødhjelp står på toppen av vannreservoaret som lagrer vannet fra vannkilden i fjellet. Herfra fordeles vann nedover dalen via rør og flere tappestasjoner.

Felles mål

– Vi er svært fornøyd med partnerskapet med VikingBad, sier Gunn Inger Røkke Ruud i Kirkens Nødhjelp, og legger til:

– Fordi vi jobber sammen mot et felles mål med dybde og mening, har sponsoraktiviteten en mye større gjennomslagskraft enn andre «ordinære» tiltak, og det håper jeg VikingBad opplever gjennom avtalen med oss.

Hun mener at VikingBad er helt i forkant i bransjen når det gjelder å bidra til bærekraftige løsninger.

– Vi har alle et ansvar for forvaltningen av klodens miljø og klima. Gjennom et samarbeid med oss kan næringslivet bygge relasjoner og øke intern stolthet, sier hun.

Trenger kompetanse

Gunn Inger poengterer at Kirkens Nødhjelp også trenger alternativ kapital – gjerne gjennom kompetanseutveksling.

– Dette er viktig kapital for bransjen vår, som måles etter administrasjonskostnaden. Det betyr at vi må være smarte og hente kompetanse utenfra. Her har VikingBad mye relevant kompetanse som vi kan ha glede av. En slik utveksling vil også kunne gi mening til VikingBad og de ansatte, sier hun.

– Det er godt å se at det vi bidrar med, virkelig utgjør en forskjell, sier Linda Sagplass, som var med i flere landsbyer hvor Kirkens Nødhjelp har etablert brønn, eller er i gang med å gjøre det.

Welela Awgachew er av de mange som har fått tilgang på rent vann i nærheten av der hun bor, og nå kan gå på skole igjen.

Fikk skolegang igjen

En av dem som gjorde inntrykk på Linda, var 25 år gamle Welela Awgachew.

Hun droppet ut av skolen i sjette klasse fordi hun måtte bruke mesteparten av dagen på å hente vann i elven langt nedenfor landsbyen.

– Det var fryktelig å måtte slutte på skolen. Det betydde så mye for meg å gå på skolen, men jeg hadde ikke noe valg. Vannet ble førsteprioritet, fortalte Welela da de møttes.

Etter at Kirkens Nødhjelp, sammen med den etiopisk-ortodokse kirkens bistandsorganisasjon, bygde en brønn i området, var Welela en av de heldige som fikk brønnen rett på utsiden av hjemmet sitt. Derfor kunne tobarnsmoren gå tilbake til skolebenken igjen, hvor hun nå går sammen med sine to barn.

– Det betyr alt for dem å få vann oppe i landsbyen, fastslår Linda.

Etiopia

Siden 2015 har Etiopia vært rammet av en tørke, først som en følge av værfenomenet El-Niño og senere av værfenomenet som følger El-Niño: La-Niña.

Tørken rammer store deler av Etiopia, hvor 5,6 millioner millioner har usikker tilgang på mat og 9,1 millioner mennesker trenger vann. Kirkens Nødhjelp har arbeidet med å forbedre vanntilgangen for mennesker i Etiopia i en årrekke, og dette arbeidet blir enda viktigere i en tørkesituasjon. Nå er de i ferd med å øke denne innsatsen, og ser i tillegg på muligheter for å bedre matvaresikkerheten på lengre sikt, blant annet ved å distribuere såkorn så folk kan sette nye avlinger etter tørken.