Vann forandrer alt

Kirkens Nødhjelps partnermagasin

Gi en julegave som redder liv

Julegave

Gi en julegave som redder liv!

Julen handler om at et barn er født. Om et barn som ble født i en stall. I dag blir heldigvis mange født i trygge omgivelser, men altfor mange barn blir også født i krig og på flukt.

Kirkens Nødhjelp jobber til enhver tid i de vanskeligste land i verden og det er til de stille krisene vi trenger ditt bidrag denne julen. Saktegående katastrofer som tørke, eller langvarige konflikter og krig. Krisene vi ikke hører om i media hver dag, men som det er desto viktigere å ikke glemme. Vi trenger hjelp til å gi flere tilgang på livreddende trygt vann, og trygge sanitære løsninger som forhindrer sykdomsutbrudd og epidemier, og vi trenger hjelp til å gjenoppbygge helsesenter, skoler og leiligheter i Syria for alle de som vil flytte hjem. Med tilgang på rent vann, god helse og trygghet kan barn som blir født på flukt overleve og voksne kan vende blikket fremover.

ET BARN ER FØDT: Lille Farah Abdi ble født i Somalia, der tørken tar liv og sender millioner på flukt. Mamma Nuru Xirsi Elmi Farah sier at familien har mistet alt, men det rene vannet har reddet livene deres, og kjærligheten til barna gir håp. Foto: Håvard Bjelland/Kirkens Nødhjelp.

Noen av katastrofene som pågår nå:

I Somalia kjemper mennesker for å overleve en 4 år lang tørke som fortsetter å vare, og i Bangladesh bor over en million Rohingyaflyktninger som har unnsluppet etnisk rensing i Myanmar. Begge disse stedene jobber vi med å gi mennesker tilgang på vann og trygge sanitære løsninger.

I Syria vil mennesker flytte hjem til områdene som nå er trygge, men hjemmet er ikke hva det engang var. Vi reparerer og pusser opp leiligheter i samarbeid med vår lokale partner og familiene. I tillegg rehabiliterer vi helsesentre og skoler.

En julegave til vårt katastrofefond vil bidra til et tryggere liv for mennesker som lever på flukt. Til gjengjeld kan vi for eksempel tilby digitalt julekort, artikler fra arbeidet vårt som kan deles med de ansatte og gi mer informasjon om hva pengene går til via film eller presentasjoner. En gave til Kirkens Nødhjelp skal gi stolthet og engasjement på arbeidsplassen og vi vil gjøre vårt beste for å skreddersy en løsning for din bedrift for å skape engasjement.

• For 1 million kroner kan dere gjenoppbygge tre institusjoner som helsesentre eller skoler i Syria
  • For 400 000 kroner kan dere bygge latriner beregnet på 80 personer som bidrar til å hindre sykdomsutbrudd og epidemier
  • For 300 000 kroner kan dere rehabilitere et helsesenter eller en skole i Syria
  • For 200 000 kroner kan dere bidra til at 10 familier i Syria kan gjenoppbygge leilighetene sine og endelig få flytte hjem
  • For 100 000 kroner kan dere bygge en brønn og gi varig tilgang på livsviktig rent vann til titusentalls av mennesker

En julegave til Kirkens Nødhjelp skal skape stolthet og engasjement på arbeidsplassen. En gave til de svakeste skal være den sterkeste. Ta kontakt, så bidrar vi med vår kunnskap og kompetanse for å aktivisere rundt gaven dere gir.

Siv Holthe Krogh, leder seksjon for innsamling
Tlf: +47 480 52 166
E-post: siv.holthe.krogh@nca.no

Kristin Morseth, ansvarlig for partnerskap med privat sektor