Generelle spørsmål
Har du spørsmål rundt det å være fast giver? Om skattefradrag, øremerking, personopplysninger eller lignende?
Klikk på expand-knappen for å lese mer!
Hva innebærer det å være fast giver?
Som fast giver blir du automatisk trukket et valgt beløp enten via VIPPS, mobilregningen eller gjennom AvtaleGiro, vanligvis én gang per måned.
Hver måned tilsvarer din støtte tilgang til rent vann for ett menneske livet ut. Som fast giver er du med på å sørge for at Kirkens Nødhjelp kan rykke raskt ut i katastrofesituasjoner, samtidig som du deltar i arbeidet for langsiktige, bærekraftige utviklingsprosjekter.
Hvordan mottar jeg informasjon som fast giver?
Hvordan du mottar informasjon avhenger i utgangspunktet av hvilken type fastgiveravtale du har (Vipps, AvtaleGiro eller SMS - se egne avsnitt for dette). Vi sender både e-post, SMS og brev der vi forteller om resultater av din støtte og historier fra felt.
Du har mulighet til å motta vårt magasin fire ganger i året, og et brev to ganger i året der du kan gi en ekstra gave dersom du ønsker det. Kontakt oss gjerne på tlf 22 09 27 00 eller e-post giver@kirkensnodhjelp.no dersom du ønsker å oppgi preferanser for kommunikasjonskanal, så tilpasser vi dette etter ditt ønske.
Gir mine gaver rett til skattefradrag?
Ja, alle gaver til Kirkens Nødehjelp med samlet årlig verdi på over 500 kr gir rett til skattefradrag. Ved å oppgi ditt 11-siffrede fødselsnummer når du tegner avtalen eller i løpet av året vil du få skattefradrag. Dette kan du oppgi enten over telefon, via post eller via e-post. I Norge regnes ikke fødselsnumre som sensitive personopplysninger, men Kirkens Nødhjelp behandler all personinformasjon strengt konfidensielt. Les mer om vår håndtering av personopplysninger her. Kirkens Nødhjelp rapporterer årlig inn til Skattemyndighetene for gaver over 500 kr, som er grensen for å få skattefradrag. Alle i Norge som betaler skatt har rett på skattefradrag.
Hvordan endrer jeg informasjon dere har lagret om meg?
Dersom du flytter, endrer e-postadresse, telefonnummer eller lignende er det fint om du tar kontakt slik at vi får registrert dette. Dersom du opplever at vi har mottatt din nye adresse eller telefonnummer uten at du selv har gitt beskjed, er dette fordi vi regelmessig mottar ny informasjon tilhørende givere i vår database fra Gule Sider.
Kan jeg være sikker på at mine gaver kommer frem til dem som trenger det mest?
Kirkens Nødhjelp jobber med lokale partnerorganiasjoner og kjenner derfor godt behovene i de områdene vi arbeider. På denne måten kan vi bruke vår ekspertise og kompetanse der behovene er størst for lokalsamfunnet.
I tillegg har Kirkens Nødhjelp, som en profesjonell organisasjon, et system for rapportering og oppfølging av midlene som gjør at pengene kommer frem til de som trenger det og ikke forsvinner på veien. Derfor er også en andel av våre midler brukt til administrasjon, som innebærer blant annet økonomisk rapportering eller antikorrupsjonsarbeid. Kirkens Nødhjelp er godkjent av Innsamlingskontrollen.
Jeg har fått besøk på døren av en som spurte om jeg ville være fast giver. Var dette dere?
Vi har ververe som går fra dør til dør i hele landet for å verve nye faste givere. Våre ververe skal ha både ID kort, Kirkens Nødhjelp bekledning og en iPad for signering av avtale. Du kan lese mer om våre ververe her. Har du fått besøk av noen der du er i tvil om personen representerer Kirkens Nødhjelp, ta kontakt med Giverservice.