Din skole forandrer verden

innsamling

Innsamling

Slik kan din skole samle inn penger

– Det er ikke vanskelig å samle inn penger til et godt formål. Det kan til og med være gøy!

Det sier Natalie Creed og Pernille Solberg Ramsrud, som i år har vært ansvarlige for Asker videregående skoles Kirkens Nødhjelp-aksjon. Der samlet skolens 680 elever inn 220.000 kroner til Kirkens Nødhelps arbeid i Etiopia, nok til å gi 1100 etiopiere tilgang til rent og trygt vann.

På Asker har elevene valgt å samle inn penger ved å jobbe én dag, hvor hver enkelt elev sørget for å skaffe seg et oppdrag. Men det fins mange ulike metoder å samle inn penger på. Uansett bør dere gjøre som i Asker: Ha det gøy. Inspirer hverandre. Tenk muligheter.

Her er noen ideer til hvordan dere kan samle inn penger:

Arbeid en dag.

Hver elev arbeider én dag og inntektene går til prosjektet som skolen har valgt. Dette er en god og innarbeidet aksjonsform på mange skoler som alltid fungerer godt. Det kan være en jobb i en lokal butikk, på et kontor, på en gård eller rett og slett gjøre en jobb hjemme eller for naboen. Ideer til slike hjemmeoppgaver kan for eksempel være å vaske vinduer, pusse sølv eller klippe plenen. Sett et minimumsbeløp f.eks. 400 kroner pr dag som hver elev overfører til et kontonummer på skolen. Skolen kan også opprette en Vipps-konto til aksjonen. På Asker videregående bruker lærerne dagen til planleggingsdag, mens elever som ikke samler inn penger får dagen registret som fravær.

Løp for rettferdighet.

Flere skoler og andre har arrangert slike løp med stort hell. Hver deltager skaffer seg sponsorer som sponser enten antall runder vedkommende løper eller en fastsatt sum for hele løpet. Hver deltager informerer arrangøren om hvilke sponsorer han/hun har skaffet seg før løpet begynner. Løpet kan arrangeres på en idrettsbane eller som gate- eller terrengløp. Uansett er det viktig å ikke lage for lange runder, slik at det blir mulig for deltakerne å hente inn flere sponsorer.

Spleis

Start din digitale innsamling på Spleis. Her kan alle som vil opprette en innsamlingsaksjon og spre på sosiale medier. Innbetalingen gjennomføres via VIPPS, bankkort eller en faktura. Det er kjempeenkelt bruke!
Din skole kan opprette en Spleis-aksjon slik at alle som vil, kan dele innsamlingen med familie og venner.

Start en innsamling her

Revy/konsert

Å arrangere en revy eller konsert kan gi en god sum penger, men vær klar over at det også innbefatter en god del jobb og forberedelser. Samtidig vil det som regel være svært gøy, bare en er klar over at det gjør seg ikke selv, og at lyd/lys osv. koster en god del penger hvis dere ikke finner en sponsor til dette. Hvis aksjonsgruppen kan koble seg på et eksisterende arrangement på skolen, blir det mye lettere å få arrangementet til å lykkes!

Samle flasker

Hvis alle tomflaskene på skolen blir samlet inn gjennom hele året, kan det resultere til å bli mye penger. Ved å plassere ut store nok «oppsamlingsbokser» hvor tomflaskene legges oppi, og pante disse i nærmeste dagligvarebutikk med jevne mellomrom, får dere en innsamlingsaksjon som ikke krever den store innsatsen av hver enkelt. Pengene fra flaskepanten settes inn på aksjonskontoen til skolen.

Lotteri med kakesalg

Det er som regel mye lettere å få varer enn penger i gave fra butikker. Hvis dere klarer å samle inn en god del attraktive ting, kan dere arrangere lotteri hvor dere lodder ut gevinstene. Selg gjerne kaffe, boller og kaker på standen. Det beste er å gjøre en avtale med en nærbutikk eller et kjøpesenter hvor mange ferdes. Heng opp plakater og sørg for å ha god informasjon om prosjektet slik at dere kan svare på hva pengene går til. Pass også på at dere har vekslepenger på standen.

Det finnes mange andre aktiviteter din skole kan finne på. Her er det bare å være kreative. Og hvis det er noe vi i Kirkens Nødhjelp kan hjelpe til med, er det bare å ta kontakt med oss.

Organisering på skolen

Det er lurt å ha en aksjonskomité på skolen som koordinerer aktivitetene tilknyttet prosjektet, heri inkludert pengeinnsamling.

Et tips er å ha med elever fra alle klassetrinn i komiteen for på den måten å sikre kontinuiteten i gruppen. Da kan noen alltid overføre informasjon om fjoråret.

For å få til et godt resultat er det lurt å samarbeide godt med ledelsen og lærerne. Dere bør helst ha en ansvarlig kontaktperson blant lærerne som dere kan forholde dere til. Da har dere en god backing i arbeidet videre. Og skolen kan være behjelpelig med undervisningsfri hvis dere velger å jobbe én dag for prosjektet.

Håkon Strøm

Håkon Strøm,