Merker klimaendringene på kroppen

Naturkatastrofer snur livet opp ned for familier over hele verden, som fra en dag til den neste mister alt: hjemmet sitt, jobben sin og muligheten til å leve et godt liv. Flommer, tørker og tyfoner røsker mennesker opp fra bakken, og når de lander, står ingenting igjen.

Bli kjent med tre mennesker fra Kirkens Nødhjelps arbeid ute i verden. Vi liker å omtale dem som "klimavitner". De har sett hvordan et endret klima ødelegger livet til menneskene rundt seg og de har selv erfart de brutale konskvensene vi i Norge ikke alltid klarer å sette oss inn i.

Jhoana fra Filippinene

Jhoana fra Filippinene merker klimaendringene på kroppenJhoana har merket klimaendringene på kroppen. Da tyfonen Haiyan rammet Tacloban, jobbet hun som sykepleier på sykehuset i sentrum.

Jhoana hadde kveldsvakt kvelden før tyfonen, og overnattet på sykehuset fordi hun begynte på vakt igjen klokken syv om morgenen neste dag. Ved femtiden ble hun vekket av uværet. Det var kraftig vind og et voldsomt regnvær. Ved syvtiden kom den første bølgen. De vasset med vann til knærne i første etasje på sykehuset, og begynte å evakuere pasienter opp til andre etasje. Etter et kvarter var hele første etasje fylt med vann. Så gikk strømmen. Sykehusets strømaggregater, medisinsk utstyr og maskiner ble ødelagt av sjøvannet. De store ødeleggelsene gjorde at sykehuset ble stengt, og det vil ta lang tid før det vil være tilbake i drift.

Jhoana forteller at tyfonen og tiden etter har vært en prøvelse. Men livet må gå videre. - Jeg er lykkelig for at jeg fortsatt lever, smiler hun.

Jhoana jobbet i Kirkens Nødhjelps hygieneteam da vi var inne med nødhjelp etter tyfonen. Sammen med resten av teamet reiste hun rundt i landsbyene og spredte kunnskap om hvordan små hygienetiltak kan motvirke spredning av sykdommer og bedre folks helse.

Dat fra Vietnam

Dat fra Vietnam merker klimaendringene på kroppenDat er 16 år og bor i Hue i Vietnam. Han har vokst opp på et barnehjem i tilknytning til et tempel.

Området tempelet ligger i er svært utsatt for flom. De senere årene har flommene vært kraftigere, og flomvannet fyller hus og truer risavlinger. Tempelet hjelper de flomutsatte familiene. Dat er en av de som bidrar:

- Når det er flom, blir vi guttene ofte med for å bære ting for folk. Vi drar og henter elektroniske apparater hjemme hos dem som bor lavest. Noen trenger hjelp til å få med seg barna, sier Dat. Dat er overbevist om at den økte flomaktiviteten skyldes menneskeskapte klimaendringer. Han har støtte i internasjonale klimarapporter, som sier at Vietnam et av de aller mest utsatte landene for klimaendringer. Dat har en klar oppfordring til rike land:

- Biler, fabrikker og trehogst er de største grunnene til klimaendringer. USA og Europa må kutte sine utslipp, sier han.

Muhammed fra Pakistan

Muhammed fra Pakistan merker klimaendringene på kroppenMuhammed (25) er gift og har 3 barn. En morgen, tidlig i oktober, ble Basti Riaz Abad, landsbyen til Muhammed, rammet av flom. Flommen kom plutselig.

- Vannet kom i stor fart fra kanalen, og jeg måtte ta med familien og løpe i trygghet. Vi løp til nærmeste landevei som ligger litt høyere enn resten av området i landsbyen, og det var sånn vi berget livet, forteller han.

Familien ble boende på denne landeveien uten ly i over en måned, mens de ventet på hjelp. Da de flyktet fra flommen hadde de ikke tid til å ta med seg noen av husdyrene eller eiendelene sine. Huset ble totalt ødelagt og husdyrene druknet.

- Vi har aldri opplevd flom i landsbyen før, det er noe helt nytt, sier Muhammed.

Flommen hadde store konsekvenser for Muhammeds familie, på flere måter. Før flommen jobbet Muhammed som sikkerhetsvakt og hele storfamilien var avhengig av inntekten Muhammed fikk. Men da flommen kom måtte Muhammed være sammen med familien og som en konsekvens av dette mistet han jobben. Nå har storfamilien ingen inntekt og hverdagene er vanskelige. I tillegg har flommen gjort at drikkevannet er forurenset.

- Datteren min på to år har blitt syk av å drikke vannet etter flommen. Det er så vidt vi har råd til å betale for medisinene som datteren min trenger for å overleve, forteller han alvorlig. Kona til Muhammed holder datteren tett inntil seg.

Kirkens Nødhjelp samarbeider med en lokal organisasjon som kom tidlig til landsbyen til Muhammed. Med vår støtte skal de nå gi Muhammed og familien og de andre i landsbyen nye håndpumper, latriner, hygieneutstyr og sikre at landsbyen får trygt vann.

Stopp klimakrisa

Nå vil vi utfordre deg. Du har nettopp blitt kjent med tre mennesker som har sett og erfart de livsfarlige konsekvensene av klimaendringene. Ta oppfordringen fra Dat på alvor og bidra til at Norge kutter i sine utslipp.

Ta bilde av øyet ditt, tagg det med #stoppklimakrisen og vær med på å gi statsministeren følgende beskjed: Vi vil ha en rettferdig klimapolitikk der Norge bidrar med mindre utslipp og mer penger.