Takk for at du er der for folket i sudan

Se personlig hilsen fra Dirk Peter Hanekom, vår uteleder i Sudan, i videoen under.

Sudan har vært preget av store protester etter at militære kuppmakere tok makten i 2021. Fra 15. april har det vært blodige kamper mellom regjeringsstyrker og den paramilitære gruppen RSF. Kirkens Nødhjelp har vært til stede i Sudan i 50 år og har rundt 100 ansatte. Programmet er et av Kirkens Nødhjelps største. Over 700.000 mennesker er drevet på flukt i Sudan siden midten av april, ifølge AFP. 604 mennesker er drept og over 5000 personer er såret. Kirkens Nødhjelp trapper nå opp responsen. Vi har stått sammen med folket i 50 år og vi gir oss ikke nå. Vi starter respons i Sør-Sudan, Tsjad, samtidig som vi gjenopptar i østlige Sudan med base fra Port Sudan og Gedaref.

Krisen i Sudan rammer hardt langt utenfor landets grenser. Folk som har flyktet fra krig og konflikt, må nå flykte på nytt og tilbake til land de flyktet fra. Situasjonen i Khartoum er kritisk, og det pågår harde kamper til tross for våpenhvile. Det er viktigere enn noen gang at vi mobiliserer for Sudan og landene rundt, som nok en gang står i flere kriser. Din faste støtte gjør at vi raskt kan respondere på krisen. Både gjennom partnere og ved årelang tilstedeværelse, kunnskap, kjennskap og nærhet. Kirkens Nødhjelp setter av 9,7 millioner kroner til responsen i første omgang, men behovene er enorme. Derfor starter vi også en egen innsamlingsaksjon.

Tusen takk for at du redder og forandrer liv – hver eneste måned!