Det nytter!

Her ser du Sherilyn Maria med datteren sin. Hun er 19 år og har kommet seg ut av et voldelig forhold. Det samme har Tomasa, som er 24 år og tobarnsmor.

I området der de bor er vold og overgrep på kvinner et stort problem. Både fysisk og psykisk vold, i tillegg til tenåringsgraviditeter.

Arbeidsledigheten blant unge er skyhøy. Derfor lærer vi unge å sy bind. Slik at Sherilyn Maria og Tomasa kan tjene penger og forsørge seg selv og barna sine. Samtidig som de lærer å sy får de psykososial støtte til å bearbeide det vonde de har vært gjennom. Vi støtter også med frø og kunnskap om ernæring. Slik at både kvinnene og barna får i seg næringsrik mat.

Tusen takk for at du gjøre dette mulig 💜

Møt 26 år gamle Ana, som har vært utsatt for psykisk vold. Hun oppfordrer alle kvinner som utsettes for vold til å tørre å si ifra, og oppsøke den hjelpen de trenger.

Johan Hindal er Kirkens Nødhjelps landrådgiver for Guatemala. Her forteller han litt om arbeidet du er med å støtte i Guatemala.

DETTE GJØR KIRKENS NØDHJELP:

• Arbeidet i Guatemala fokuserer på å motvirke kjønnsbasert vold, og hjelpe ofrene for kjønnsbasert vold

• Vi jobber også med klimarettferdighet, for å sikre matsikkerheten i et land som preges av stadig mer tørke og mindre tilgang på vann

• Guatemala har vært gjennom en 36 år lang borgerkrig, og er preget av at urbefolkningen, som utgjør rundt halvparten av landets befolkning, har hatt få rettigheter. Derfor jobber vi med rettssikkerhet og sivil demokratisk sikkerhet.