Liv 105 meter under bakken

Jobben med å gi flere mennesker tilgang til rent vann fortsetter med full styrke. Noen ganger må vi over 100 meter under bakken for å finne det livgivende, rene vannet.

En av Kirkens Nødhjelps borerigger i Tanzania er i Hanang-distriktet i Manyara-regionen nordøst i landet. Vårt vannteam der har sendt oss en video av de magiske øyeblikkene når vannspruten står opp fra det ferske borehullet i landsbyen Getanuwas.

Vannteamet rapporterer om godt vanntrykk på det nye borehullet. Vannet herfra vil distribueres til 6200 mennesker i området, og mer enn noen andre, er det kvinnene og jentene som vil få livene sine forandret. Over de siste fem årene har Kirkens Nødhjelp i samarbeid med våre lokale partnere sikret mer enn 100.000 innbyggere i regionene Manyara og Shinyanga tilgang til rent vann, trygge sanitær- og hygieneforhold.

SKOLELYS: Før brukte Rarely (14) flere timer om dagen på å hente vann, det samme vannet som forårsaket diaré og tappet kreftene hennes. Alle foto: Lucian Muntean/Kirkens Nødhjelp

Vann er helse og utdanning

I Munguli, en annen landsby et annet sted i Tanzania, besøkte vår fotograf Lucian Muntean den lokale skolen for å snakke med de unge jentene der om hvordan brønnen har forandret livene deres. For det er ofte jentene som har hatt den tunge, slitsomme og tidkrevende oppgaven med å hente vann. En av disse jentene er 14 år gamle Rarely Leonard:

«Livet var veldig annerledes før vi fikk vann fra Kirkens Nødhjelp. Jeg pleide å gå langt for å hente vann. Men vannet vi hentet var ikke trygt. Vi fikk ofte mageproblemer. For å være ærlig, kunne jeg ikke fokusere på studiene. Hele samfunnet her led av magesykdommer. Vannet har forandret livet for meg personlig og for hele samfunnet. Nå kan jeg satse på studiene mine, og jeg gjør det veldig bra.»

Rarelys klassevenninne Milembe Malenga (15) bekrefter at slitet og helseproblemene gikk på bekostning av utdanningen:

«Slitet var helt overveldende. Jeg måtte bli ferdig med oppgavene mine hjemme før jeg dro på skolen, og ofte kom jeg flere timer for sent og gikk glipp av mye undervisning. Vi hadde ofte diaré eller oppkast, for vannet var ikke trygt å drikke. Nå rekker vi skolen og får med oss all undervisningen. Utdanning er veldig viktig.»

RENT VANN GIR MULIGHETER: Utdanning er veldig viktig, sier Milembe (15). Du kan for eksempel ikke lykkes med matproduksjon om du ikke har kunnskap om jordbruk.

Tusen takk for at du redder og forandrer liv hver måned! Rent vann forandrer alt.