Femte sesongen uten regn

Med den verste tørken på 40 år trues Somalia nå av en omfattende sultkatastrofe. Din støtte bidrar til å redde liv, og å gi mennesker utsatt for naturkatastrofer et håp for fremtiden.

Klimaendringer med snart fem sesonger uten skikkelig regn, doblede matpriser, konflikt og terror gjør at halve befolkningen i Somalia nå er avhengig av hjelp for å kunne overleve. 1 million mennesker er allerede på flukt i en desperat jakt på livsnødvendig mat og vann.
Jeg var nylig i Somalia for å dokumentere vår pågående katastroferespons, og fikk kjenne på de brutale forholdene som allerede har begynt å kreve menneskeliv. Somaliere er vant til ekstremvær, og normalt sett håndterer de tørke godt. Denne tørken, derimot, omtales som den verste på 40 år. Den globale hjelpen som så langt har kommet fram er alt for liten, og om regnet og massiv hjelp fortsetter å utebli, står millioner av somaliere på randen av hungersnød.
SULTKATASTROFE: «Dersom regnet nå igjen uteblir, og det ikke kommer inn massiv hjelp utenfra, vil vi miste kontrollen og se massiv død i store deler av Somalia de nærmeste månedene,» sier Dr. Hassan Isse, utsendt fra Somalias helsedepartmenet. «Her i leiren er allerede 80 prosent av barna under 5 år underernært.» FOTO: Håvard Bjelland.
SULTKATASTROFE: «Dersom regnet nå igjen uteblir, og det ikke kommer inn massiv hjelp utenfra, vil vi miste kontrollen og se massiv død i store deler av Somalia de nærmeste månedene,» sier Dr. Hassan Isse, utsendt fra Somalias helsedepartmenet. «Her i leiren er allerede 80 prosent av barna under 5 år underernært.» FOTO: Håvard Bjelland/Kirkens Nødhjelp.

Det var en tung stemning som hang over landsbyene vi besøkte. De få som beveget seg gjorde det i sakte tempo for å spare krefter. Selv barna satt apatiske rundt i de mange teltene. Ingen lek eller latter. Hver eneste dag strømmer det til nye familier som har mistet dyrene sine, levebrødet til millioner av nomader — og knapt noen har råd til å kjøpe mat. Somalia importerte 90 prosent av kornet sitt fra Ukraina og Russland, og prisene er nå doblet etter Russlands invasjon av Ukraina og den følgende stansen i eksport.

Trebarnsmoren Ladaw (22) har yngstesønnen Mohammed (2) på armen. Inntil nylig livnærte nomadefamilien seg på sine 400 geiter. Da regnet ikke kom hadde de verken mat eller vann nok til dyrene, som så døde en etter en. I dag har de fire døende geiter igjen. «Det er ikke nok mat og vann i landsbyen her. Se på gutten min, han er underernært og syk,» fortalte Ladaw oss fortvilt mens hun så på den lille gutten sin som ikke lager en lyd og nesten ikke klarer å holde hodet oppe. «Om det ikke kommer regn vil vi ikke klare oss. Jeg ber hver dag til Gud, men er redd for at alle de tre barna mine skal dø!»

REGN, NØDHJELP ELLER DØD: 7.8 millioner, nesten halvparten av befolkningen, er avhengig av humanitær hjelp for å kunne overleve — hvorav 1 million er på flukt i eget land, i søken etter mat og vann. De fleste har mistet buskapen sin, og uten hjelp vil flere også miste sine barn. FOTO: Håvard Bjelland/Kirkens Nødhjelp
REGN, NØDHJELP ELLER DØD: 7.8 millioner, nesten halvparten av befolkningen, er avhengig av humanitær hjelp for å kunne  overleve — hvorav 1 million er på flukt i eget land, i søken etter mat og vann. De fleste har mistet buskapen sin, og uten hjelp vil flere også miste sine barn. FOTO: Håvard Bjelland/Kirkens Nødhjelp

Mohammed er et av en halv million barn under 5 år som ifølge FN kan komme til å sulte i hjel i Somalia de nærmeste ukene og månedene. Underernærte barn som de vi møtte i landsbyen blir raskt syke, og uten ordentlig næring over lengre tid kan barnehjerner under utvikling pådra seg varige skader. Foreldre og familier sitter og venter på det ene eller det andre. På hjelp eller døden.

Kirkens Nødhjelp er godt i gang med vår katastroferespons i et land der vi har jobbet siden 1993. Vår respons omfatter i særlig grad å sikre flest mulig livsnødvendig mat og trygt drikkevann, helseopplysning og utdeling av hygieneprodukter for å unngå spredning av sykdommer.

Du bidrar til at flere familier som Ladaw og Mohammeds får livreddende nødhjelp. Situasjonen er dyster, men uten regn og massiv katastrofehjelp kan det veldig snart bli helsvart. Takk for at du gir mennesker håp og fremtidstro!

Arne Grieg Riisnæs

Takknemlig hilsen,