Forteller historien om Kirkens Nødhjelp

Tomm Kristiansen etterlot seg et formidabelt livsverk som journalist, forfatter og historieforteller. Han var en stemme for Afrika, for rettferdighet og for nestekjærlighet – en stemme som savnes av mange. Gjennom mange år i Afrika møtte journalist Tomm Kristiansen Kirkens Nødhjelps ansatte, kom tett på deres arbeid og traff de sårbare menneskene organisasjonen arbeider for.

TK2_Fotokred_Privat.JPG
Foto: Privat

I tiden før han gikk bort, produserte han en serie med podkaster i anledning Kirkens Nødhjelps 75-årsjubileum. I de tre episodene tar han for seg noen av organisasjonens viktigste arbeidsområder.

I et intervju som ble gjort i forbindelse med produksjonen av podkastene, sa han følgende:

– Dette er et veldig spennende prosjekt, som jeg har gledet meg til å vise fram. Jeg har bodd i Afrika i mange år og kjenner godt til Kirkens Nødhjelp og det viktige arbeid organisasjonen gjør for noen av verdens mest sårbare mennesker.

Tomm Kristiansen var kjent som journalist, forfatter og Afrika-korrespondent for NRK. De siste årene lagde han også podkasten «Tomms afrikanske fortellinger».

Podkasten han lagde for Kirkens Nødhjelp handler blant annet om organisasjonens arbeid med vann, kjønnsbasert vold og fredsbygging.

TK1_Fotokred_Privat.JPG
Foto: Privat

– Jeg skal fortelle om vannet som endrer menneskers liv, om kvinner og hvordan de trekker beslutninger som får konsekvenser for deres eget liv og deres familier. Om fred og hvordan fred kan spre seg gjennom visjoner og handlinger fra en person i en liten landsby til en hel region, sa Kristiansen underveis i arbeidet.

I podkasten kan du blant annet få bli med til Etiopia, Sør-Sudan og Kenya.

– Lytterne kan forvente seg interessante og viktige historier fra arbeidet til Kirkens Nødhjelp gjennom 75 år. I tillegg vil podkasten gi lytteren fantastiske bilder fra Afrika. Podkast og radio har alltid de beste bildene fordi du lager dem selv, sa Kristiansen.

Episode 1: vann

I denne podkasten kan du høre Tomms fortellinger om hvordan vann kan endre menneskers liv.

Episode 2: Fred

I denne episoden kan du høre Tomm Kristiansens fortellinger fra Kirkens Nødhjelps fredsarbeid.

Episode 3: Kjønnslemlestelse

I denne episoden kan du høre Kristiansen fortelle om Kirkens Nødhjelps arbeid mot kjønnsbasert vold.