Vann på liv og død

Da folk i Beseko ble alvorlig syke, visste Bate (14) at han ville bli lege. Som fast giver er du med og sikrer folk den aller mest livreddende medisinen: rent vann.

Med sine 8000 innbyggere er Beseko et ganske stort tettsted etter norske forhold. Men i regntiden er veien dit så gjørmete at den nesten er ufremkommelig, og for å krysse elva over til landsbyen, må man gå på noen tynne trestokker. Den gamle broa ble nemlig ødelagt av den strie elva.

«Regntiden er tung. Det er vanskelig å gå, og ofte har vi ikke så bra sko. Da er det slitsomt å gå i leire som glir. Veiene blir ødelagte og vi kommer oss ikke frem», forteller 14 år gamle Bate.

Gode naboer

Til tross ufremkommeligheten, er Bate er stolt av hjemstedet sitt. Han bor sammen med foreldrene, besteforeldrene og sju søsken i et lilla hus med en stor hage. Familien har to esler, en okse og fem kuer. Etter skoletid er det Bate som passer på dyrene. Noen ganger betyr det å få dem ut av naboens grønnsakshage før de har trampet i stykker alt som vokser og gror nede i jorden under regntiden. Heldigvis er Beseko et lokalsamfunn der naboene respekterer og tar vare på hverandre

«Jeg synes det er bra at alle hjelper hverandre her. Naboene våre er hyggelige, og vi er ofte sammen», forteller Bate.

På samme måte som i Norge, serverer venner og naboer i Etiopia hverandre kaffe. Men i kaffens hjemland er det hverken filter, presskanne eller espressomaskin som gjelder. Moren til Bate sitter midt på gulvet i stua og brenner bønner på ilden, kverner dem og heller dem i det kokende vannet.

Syke av vann

Godt vann er en nøkkel til god kaffe. Og vannet i Beseko er av førsteklasses kvalitet. Bate har vært og tappet rent, friskt vann fra en kran rett utenfor huset. Og den muntre 14-åringen vet veldig godt at rent vann ikke er noen selvfølge. Han husker godt hva som skjedde for bare noen år siden.

Da begynte nemlig folk å flykte fra Beseko. De ble rett og slett syke av vannet. Den eneste vannkilden de hadde, ble også brukt av dyr, og det var avføring og døde insekter i vannet. Vannbårne sykdommer som blodig diaré gjorde at mange ikke lenger turte å bo i landsbyen lenger. Men i september 2018 kom vannteamet fra Kirkens Nødhjelps partner til Beseko. De hadde ikke en enkel jobb foran seg.

Dypt vann

For at alle 8000 innbyggere i Beseko skulle få vann, måtte Kirkens Nødhjelp bore en 120 meter dyp brønn. 16 kilometer med rør måtte graves ned og strekkes til landsbyen. Nå har Beseko 14 vannstasjoner, og 68 hus har fått innlagt vann på gården. Befolkningen har i tillegg lært masse om hygiene og hvordan de skal oppbevare og bruke det rene vannet.

«Det har vært en stor forandring her etter at vi fikk vann», forteller Bate. Hver morgen er det han som henter vann slik at hele familien får vasket seg, vasket opp, gjort rent, drukket seg utørst – og laget kaffe. Men minnene om sykdommene før det rene vannet har satt sine spor hos den ellers så blide 14-åringen.

Tilbake på skolebenken

Da alle ble syke rundt ham, bestemte Bate seg for å ta grep. Etter å ha droppet ut av skolen i to år for å hjelpe familien sin, satte han seg på skolebenken igjen. Han drømmer om å bli lege, slik at han kan hjelpe folk som blir syke, akkurat som Beseko fikk hjelp da det skitne vannet truet hele hjemstedet hans.

«Som lege kan jeg være til hjelp for familien min og folk i landsbyen min. Jeg kan behandle folk for sykdommer, og jeg kan redde liv. Jeg vil gjerne forandre livet mitt og lære mest mulig», sier Bate.

Du gjør en forskjell

Som fast giver er du hver eneste måned med og sikrer 14-åringer som Bate rent drikkevann. Og det handler ikke bare om å redde liv. Det handler også om å gi barn og unge tid og helse til å gå på skolen, samt overskudd til å jobbe for en bedre fremtid.

Tusen takk for at du redder og forandrer liv hver måned! Rent vann forandrer alt.