Stopp voldtektene i Kongo

Visste du at mineralene inni mobilen din eller pc-en du surfer på akkurat nå kanskje kan ha gitt inntekter til væpnede grupper som voldtar kvinner i Øst-Kongo?

I Øst-Kongo bruker en rekke væpnede grupper voldtekt som en bevisst strategi for å skaffe seg kontroll med landområder som er rike på mineraler. Norske forbrukere risikerer i dag at disse mineralene havner i våre mobiler, pc-er og andre elektroniske produkter.

Krav om ombud

Gjennom kampanjen "Stopp voldtektene i Kongo" krever Kirkens Nødhjelp sammen med 5 500 nordmenn at norske myndigheter etablerer et nasjonalt etikkombud for næringslivet, som kan vurdere påstander om bedrifters medvirkning til menneskerettighetsbrudd.

- Vi trenger et ombud som kan ta verstingene og holde næringslivet i ørene. Å følge menneskerettighetene kan ikke være en frivillig sak, sier generalsekretær Atle Sommerfeldt. Kirkens Nødhjelp oppfordrer ikke til boikott av handel med Kongo.

Samlet 5500 underskrifter

I mai og oktober 2009 samlet Kirkens Nødhjelp underskrifter gjennom kampanjen "Stopp voldtektene i Kongo". Mer enn 5 500 nordmenn engasjerte seg. Onsdag 28. oktober ble underskriftene overlevert til norske myndigheter.

Generalsekretær Atle Sommerfeldt overleverte signaturene til barne- likestillings og inkluderingsminister Audun Lysbakken på en direktesending av Forbrukerinspektørene på NRK2. Totalt skrev 5 521 personer under på oppropet, enten i form av sms eller e-post.

Imponerende engasjement

Kirkens Nødhjelp er imponert over engasjementet til folk som har signert oppropet. - Folk har ikke bare signert kravet, svært mange har også skrevet inn egne, sterke direktemeldinger til norske myndigheter. Dette vitner om et solid engasjement, sier kommunikasjonsrådgiver Cathrine Bøe Gjesti.

Mange har også bidratt ved å spre oppropet til sine venner – enten gjennom facebook eller per e-post.

- For et par uker siden fikk jeg for eksempel en henvendelse fra en kvinne som fortalte at hun hadde spredd kampanjen til ikke mindre enn 260 av sine kontakter. Det imponerer, forteller Bøe Gjesti.

Fortsetter arbeidet

Kirkens Nødhjelp fortsetter arbeidet opp mot norske myndigheter og elektronikkbransjen etter at underskriftene fra kampanjen ble overlevert til statsråd Lysbakken i oktober 2009. 27. november arrangerte vi en rundbordskonferanse med internasjonale eksperter om problematikken. I 2010 planlegger vi en nordisk konferanse.