Verdens største skattesmell

Resultat: stor seier mot verdens størte skattesmell

Sjørøverraid, en fanklubb for Sigbjørn "Siggy" Johnsen og underskrifter fra 38 582 nordmenn fikk finansministeren å endre kurs!

Fram til nylig har det vært umulig å vite om om norske selskaper snyter på skatten i utviklingsland. I juni 2012 lovte finansminister Sigbjørn Johnsen å innføre regler som gjør dette mulig. Reglene er i dag en del av norsk lov.

I 2011 begynte Kirkens Nødhjelp og Changemaker å samle inn underskrifter med krav om å få vite at ingen norske selskaper snyter på skatten i fattige land. For at vi skal kunne vite dette måtte finansminister Sigbjørn Johnsen innføre regler som hindrer norske selskaper å bruke skatteparadiser til å holde viktig informasjon hemmelig. Slike regler blir kalt land-for-landrepportering.

38.000 UNDERSKRIFTER TIL "SIGGY"

Tusenvis av nordmenn skrev under på kravet i løpet av 2011 og 2012. Etter et års tid med kampanjevirksomhet uttalte finansministeren at han var åpen for å vurdere forslaget. Kirkens Nødhjelp og Changemaker laged derfor en fanklubb for finansministeren for å heie ham i mål med det viktige arbeidet.

20. juni 2012 overrakte vi 38 582 underskrifter til finansministeren da vi møtte ham utenfor Finansdepartementet, og Sigbjørn Johnsen svarte med å love å innføre reglene vi ber om innen 1. januar 2014! Tusen takk til alle som har skrevet under og gjort dette mulig! Foto:Laurie MacGregor/Kirkens Nødhjelp

Våren 2012 møtte finansminister Sigbjørn Johnsen, eller "Siggy" som han da ble kalt, fanklubben sin. Han fikk overlevert mer enn 38.000 underskrifter og benyttet anledningen til å erkære at fansen skulle få det som den ville. Johnsen var klar for å innføre land-for-landrapportering fra 1. januar 2014. I tillegg utfordret han andre europeiske finansministere til å gjøre det samme.

REGLENE PÅ PLASS I NORSK LOV

Etter en noe turbulent politisk høst i 2013 med nytt storting og ny regjering, ble reglene etter noe om og men vedtatt, og i dag er land-for-landrapportering en del av norsk lov.

Hvis flere land følger Norges eksempel vil 900 milliarder kroner årlig kunne brukes til å bygge skoler, veier og sykehus i fattige land i stedet for å havne i skatteparadis.

Du kan lese mer om kampanjen på kirkensnodhjelp.no/siggy