- Et statskupp initiert av Brasils verste krefter

Sivilsamfunnet i Brasil raser etter at nasjonalforsamlingen stemte for å åpne riksrettssak mot landets president. – Statskuppet svekker vårt demokrati, og hele vår kamp for menneskerettigheter står på spill, sier Iara Pietricovsky de Oliveira.

De Oliviera leder organisasjonen INESC (Instituto de Estudos Socioeconomicos), som har vært en av de mest sentrale kreftene for oppbyggingen av demokrati siden diktaturet. Den internasjonalt anerkjente lederen er ikke nådig overfor dem hun nå omtaler som kuppmakere.

– Riksrettsprosessen er initiert av de verste konservative krefter landet har å by på. Sammen med rettsvesenet og de konservative mediene som dominerer landets kommunikasjonskanaler har de gjennomført et statskupp.

– Riktignok har Dilmas regjering vært upopulær, men den er blitt legitimt valgt av flertallet av befolkningen, to ganger. De som sitter med makten nå representerer våpenlobbyen, konservative evangeliske kirker, og de store godseierne. Statskuppet svekker vårt demokrati, og hele vår kamp for menneskerettigheter står på spill, sier de Oliveira

INESC har i over 20 år vært en av Kirkens Nødhjelps viktigste partnere i Brasil.

– Kirkens Nødhjelp er svært bekymret for konsekvensene dette kan få for landets fattige, kvinner og urfolk. Norske myndigheter må sende et tydelig signal om at det som nå skjer er fullstendig uakseptabel praksis i et demokrati, sier generalsekretær Anne-Marie Helland.

Kontakt:

• INESC, tlf. +55 (61) 3212-0200