– Ingen steder å gjemme seg

58 000 mennesker er nå internt fordrevet etter angrepene den siste uka. Befolkningen i Gaza mangler vann, mat, strøm og helsehjelp. – Partene må snarest inngå en våpenhvile, og humanitær hjelp må nå få slippe til, sier generalsekretær i Kirkens Nødhjelp, Dagfinn Høybråten.

MicrosoftTeams-image (33).png

Flere mennesker er drept og flere tusen på flukt etter konflikten mellom Israel og Palestina. Foto: Khalil Hamra/AP/NTB.

Lokalbefolkningen i Gaza rammes hardt av konflikten mellom Palestina og Israel som nå har eskalert. En av våre ansatte mistet fem familiemedlemmer i et angrep og flere tusen mennesker lever nå under uholdbare forhold.

–  Vi ser hvordan denne galskapen rammer uskyldige sivile og barn. Vår appell til partene er å innstille kamphandlingene og roe ned situasjonen og komme frem til en fredelig vei videre, sier Dagfinn Høybråten, generalsekretær i Kirkens Nødhjelp.

På flukt

Krigshandlinger og blokade har gjort at folk nå mangler mat, vann og et sted å bo. Våre ansatte forteller sterke historier om sivile tap og forverret humanitær krise.

Det er også store behov for helsehjelp og psykososial støtte til en traumatisert befolkning. 58.000 mennesker er nå internt fordrevet på Gaza, og mange søker tilflukt i skoler og tomme lokaler.

Vår kollega Nidal Hamdounas på Gaza forteller at barna hans legger seg med hendene for ørene på grunn av raketter og bomber. Han har bodd på Gaza i hele sitt liv og har opplevd krigene i både 2009 og 2014, men han forteller at dette er det verste han har opplevd.

–  Det er ingen steder å gjemme seg her. Det er overbefolket her. To millioner mennesker bor på et område som er 41 kilometer langt og 12 kilometer bredt.

Nødhjelpen må frem

Kirkens Nødhjelps historie i Palestina strekker seg 25 år tilbake, og vi har støttet prosjekter helt siden 1954. Sammen med våre lokale og internasjonale partnere har vi jobbet for en rettferdig, fredelig og varig løsning på konflikten mellom Palestina og Israel.

Gaza var fra før i en sårbar situasjon med høy arbeidsledighet, begrenset tilgang til vann og manglende sanitære forhold. Smittetrykket fra covid er også stort. Konflikten kommer nå i tillegg til alle krisene de sto i fra før, og har gjort behovet for nødhjelp enda større.

Angrepene gjør det vanskeligere enn noen gang å komme frem med hjelp. Så langt har Kirkens Nødhjelp delt ut mat og hjulpet familier med innkjøp av det mest nødvendige, men det er langt fra nok.

–  Det er veldig viktig å gi humanitære organisasjoner tilgang slik at vi kan hjelpe sivilbefolkningen. Lidelse og død øker i omfang. Partene må stanse angrepene for at hjelp skal nå de som trenger det nå, understreker Høybråten.

MicrosoftTeams-image (34).png

Det er store ødeleggelser på Gaza etter angrep, og mange må søke tilflukt i skoler og tomme bygninger. Foto: Samar Abu Elouf/The New York Times/NTB.

Tekst: Anette Torjusen.

Publisert: