– Mangel på toaletter har enorme konsekvenser for menneskers verdighet, sikkerhet og helse

Hver dag må 1,7 milliarder mennesker gå på do i friluft, eller på uhygienisk og utrygg toaletter. Det øker risikoen for sykdommer, overgrep og skaper store utfordringer for jenter og kvinner som har mensen.

Vasking av et toalett i en flyktningleir i Moniva i Kongo 2018 Foto Håvard Bjelland Kirkens Nødhjelp.png

Vasking av et toalett i en flyktningleir i Moniva i Kongo 2018.
Foto Håvard Bjelland Kirkens Nødhjelp.

Fredag 19. november er Verdens toalettdag. Dagen markeres hvert år for å sikre at alle skal ha trygge sanitærforhold innen 2030.

– Dette har enorme konsekvenser for menneskers verdighet, sikkerhet og helse, sier Benedicte Næss Hafskjold, Kirkens Nødhjelps landdirektør i Libanon og Syria.

Redd for å gå på do

Ifølge tall fra FN og WHO (2021) mangler 494 millioner mennesker tilgang til et toalett. I tillegg mangler 1,7 milliarder mennesker et trygt sted å gå på do. Et trygt toalett er hygienisk å bruke, privat og sikkert.

–  Alle mennesker går på do  – opptil flere ganger om dagen. En forholdsvis enkel handling, men for mange mennesker i verden, særlig kvinner, innebærer det å gå på do en stor risiko og mange utfordringer, sier Benedicte Næss Hafskjold, Kirkens Nødhjelps landdirektør i Libanon og Syria.

For mange som ikke har tilgang til et toalett er den eneste mulighet til å gå på do ute i friluft. Hafskjold forteller om flyktninger hun møter i felt, som ikke drikker nok vann fordi de er redde for å gå på do.

– Å gå på do i friluft innebærer frykt for at noen skal se deg, eller til og med overfall, særlig for kvinner og jenter, sier Hafskjold.

Syke av å gå på uhygieniske toaletter

Mange steder i verden blir voksne og barn syke av å gå på uhygieniske toaletter, der avføring kommer i kontakt med huden.

– Hvis alle hadde hatt tilgang til gode og trygge doer, kunne livene til de 297 000 barna som dør av diaré årlig vært spart, sier Hafskjold.

Kirkens Nødhjelp jobber for å gi flere mennesker tilgang til vann, sanitær og hygiene. Dette arbeidet innebærer å gi flere mennesker tilgang til trygge toaletter, dusjer og håndvasker. I tillegg arbeider Kirkens Nødhjelp med å gi kvinner og jenter opplæring i hvordan de kan håndtere mensen på en god og trygg måte.

Toalett i Tuneybah i Sudan 2021 Foto Odd Evjen Kirkens Nødhjelp 1.png

Toalett i Tuneybah i Sudan 2021. Foto Kirkens Nødhjelp.

Do og mensen på dagsorden

Dagfinn Høybråten, generalsekretær i Kirkens Nødhjelp vil oppfordre mannlige ledere til å bryte tabuer om mensen og doer.

– I dag er flertallet av verdens ledere, med makt og ressurser menn. Og mange snakker ikke åpent om menstruasjon og problemene kvinner og jenter får når de ikke har tilgang til et trygt toalett. Mannlige ledere må snakke om mensen og doer, som tar fra jenter og kvinner helt grunnleggende rettigheter, og sette temaet på dagsorden, sier Høybråten.

Toalett i Tuneybah i Sudan 2021 Odd Evjen Foto Kirkens Nødhjelp 2.png

Toalett i Tuneybah i Sudan 2021. Foto Kirkens Nødhjelp.

Støtt vårt arbeid med toaletter

Publisert: