10 år med alternative julegaver

I år er det 10 år siden Kirkens Nødhjelp lanserte nettbutikken gaversomforandrerverden.no – og forandret juleinnsamlingen for norske organisasjoner.

gaversomforandrerverden.no går nå julehandelen for fullt. Allerede nå er juleomsetningen doblet sammenlignet med fjoråret. For Kirkens Nødhjelp er nettbutikken svært viktig i arbeidet for en rettferdig verden.

– Når du kjøper en julegave i vår nettbutikk, gleder du ikke bare han som får gaven under juletreet. Inntektene fra nettbutikken gjør det blant annet mulig for oss å gi enda flere tilgang til rent vann og til å handle raskt når katastrofer rammer. Dette er julegaver som virkelig gjør en forskjell for mennesker som trenger det, sier generalsekretær Anne-Marie Helland i Kirkens Nødhjelp.

Geitesuksess

– Da vi startet opp nettbutikken vår med "Gi en geit"-kampanjen i 2006, var vi først ute med dette konseptet blant humanitære organisasjoner her i Norge. Geita ble en umiddelbar suksess, og forandret juleinnsamlingen for norske organisasjoner, sier generalsekretær Anne-Marie Helland i Kirkens Nødhjelp.

For det norske folk falt pladask for ideen om en symbolsk geit under juletreet, og en rekke andre organisasjoner fulgte etter med alternative julegaver. Siden Kirkens Nødhjelp-geita så dagens lys i 2006, har organisasjonen solgt 60.542 geiter i nettbutikken gaversomforandreverden.no.

Geita var med på God Morgen Norge-sending og lot seg muligens friste av noen Black Friday-tilbud på Karl Johan. Foto: Håvard Bjelland.

Geita har vært Kirkens Nødhjelps bestselger i 10 år. I dag inneholder nettbutikken alt fra andre symbolske produkter som rent vann, trygg fødsel og kondomer til fysiske julegaver som vannrensende drikkeflaske og solcellelampen SunBell.

Norsk solcellelampe gir lys i fattige land

Årets nykommer i nettbutikken er nemlig en spesialutgave av den prisbelønte norske solcellelampen SunBell fra BR!GHT. Med denne lampen kan du både lyse opp teltet og gi lys til noen som mangler det. SunBell er både skrivebordlampe, lommelykt og mobillader i ett, og har derfor stort potensial som energialternativ i områder uten strøm.

– Dette er den perfekte julegaven for friluftsfolk, båtentusiaster og festivalelskere. Fordi den er så kompakt og fleksibel, er den super på tur, enten du bor i telt eller på en hytte uten strøm. Og for hver lampe du kjøper, kan du være med på å gi lys og energi til menneskene i våre prosjekter, sier Helland.

Publisert: